Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselkenneth
#1408514
Fjäderbenstalltiken är där nedre delen av fjädern ligger i fjäderbenet. Du kommer åt att ge den en duch genom hjulhuset, du behöver inte hissa upp bilen eller ta av hjulet. Vrid ratten max så kommer du åt bra ,Det behövs inte några stora mängder.
av Twin111
#1409222
dieselkenneth skrev: tor 22 okt 2020, 01:05 Fjäderbenstalltiken är där nedre delen av fjädern ligger i fjäderbenet. Du kommer åt att ge den en duch genom hjulhuset, du behöver inte hissa upp bilen eller ta av hjulet. Vrid ratten max så kommer du åt bra ,Det behövs inte några stora mängder.
Tack ska testa.
av Twin111
#1414510
Hej igen. Hade inne min bil på verkstad och meckarn smörjde upp det han kunde och såg inget slitage alls som kunde vara dåligt. Likt förbannat så knarar det från vänster fram när jag kör över gupp eller hål. Meckarn sa att köpa kompletta fjäderben på eftermarknaden va verkligen inget att ha. Vad ska jag göra ?
av MickeM
#1414517
Pratar vi knarr (Endast ljud. Som i något osmort) eller klonkande/dunkande ljud? (Som något löst)

Alla leder kan knarra.
Både bussningar (om dom är brustna) och kulleder. (om smörja saknas)

Om den knarrar när bilen gungas för hand, är det bästa att sätta ett finger på allt och känna efter vibrationer som knarret skapar. (Medhjälpare får gunga bilen)

Övre fjädersätet ser man skicket på om man lossar övre muttern och lyfter av brickan. (Under huven) Är gummit sprucket är den helt klart kass. (Kan vara kass utan att det syns så väl, men ser man sprickor är saken klar)
Men den brukar dunka, mer än knarra.
av Twin111
#1414584
MickeM skrev: tis 24 nov 2020, 06:53 Pratar vi knarr (Endast ljud. Som i något osmort) eller klonkande/dunkande ljud? (Som något löst)

Alla leder kan knarra.
Både bussningar (om dom är brustna) och kulleder. (om smörja saknas)

Om den knarrar när bilen gungas för hand, är det bästa att sätta ett finger på allt och känna efter vibrationer som knarret skapar. (Medhjälpare får gunga bilen)

Övre fjädersätet ser man skicket på om man lossar övre muttern och lyfter av brickan. (Under huven) Är gummit sprucket är den helt klart kass. (Kan vara kass utan att det syns så väl, men ser man sprickor är saken klar)
Men den brukar dunka, mer än knarra.
Det knarrar bara. Typ som i en gammal säng :-) Och det räcker inte att man gungar bilen för hand,måste köra bilen för att det ska låta.
av Twin111
#1420811
Hej. Nu har det börjat knarra ännu mer från vänster framdämpare. Tror det är den iaf. Har smörjt upp alla delar men hjälper inte. Vad tycker ni om kompletta fjäderben att köpa ? Bra eller anus ?
av MickeM
#1420821
Twin111 skrev: ons 30 dec 2020, 11:37 Vad tycker ni om kompletta fjäderben att köpa ? Bra eller anus ?
Bara DU kan svara på den frågan:

Billigast är givetvis att endast byta skadad del.
Billigast i längden kan vara att byta skadad del, samt slitna delar som ändå lossas.

Enklast, är att byta komplett ben inkl fjäder och stötdämpare. Kanske lönar sig på 10årsperiod....

Frågor att ställa sig är bilens övriga skick, och vad är ägandeplanen?
Sköta om väl och köra länge till?
En "just-nu-bil" som ska fungera, men till lågt pris?
Osv....
Inget som behöver besvaras i tråden.


Men, skavande/knekande/knarrande kan sommsagt komma från andra saker än fjäderbenet.

Länkarmsbussning, spindelled, styrled, krängningsstag, eller krängningshämmarbussning är några exempel.

Sannolikast med knarrande utan dunkande i gupp är ändå:

Fjäderns skyddsgummi så den gnider på sig själv eller tallrik (ingår i fjäderbenet)
Krängningsstaget som gnekar (ingår inte fjäderbenet)
Och
Själva stötdämparen. (Ingår i fjäderbenet)

Knarrar det endast när man vrider ratten är det styrlagret. (Fjäderbenet)
av Twin111
#1420824
MickeM skrev: ons 30 dec 2020, 12:53
Twin111 skrev: ons 30 dec 2020, 11:37 Vad tycker ni om kompletta fjäderben att köpa ? Bra eller anus ?
Bara DU kan svara på den frågan:

Billigast är givetvis att endast byta skadad del.
Billigast i längden kan vara att byta skadad del, samt slitna delar som ändå lossas.

Enklast, är att byta komplett ben inkl fjäder och stötdämpare. Kanske lönar sig på 10årsperiod....

Frågor att ställa sig är bilens övriga skick, och vad är ägandeplanen?
Sköta om väl och köra länge till?
En "just-nu-bil" som ska fungera, men till lågt pris?
Osv....
Inget som behöver besvaras i tråden.


Men, skavande/knekande/knarrande kan sommsagt komma från andra saker än fjäderbenet.

Länkarmsbussning, spindelled, styrled, krängningsstag, eller krängningshämmarbussning är några exempel.

Sannolikast med knarrande utan dunkande i gupp är ändå:

Fjäderns skyddsgummi så den gnider på sig själv eller tallrik (ingår i fjäderbenet)
Krängningsstaget som gnekar (ingår inte fjäderbenet)
Och
Själva stötdämparen. (Ingår i fjäderbenet)

Knarrar det endast när man vrider ratten är det styrlagret. (Fjäderbenet)
Det lutar åt nya kompletta fjäderben. Har tänkt att ha bilen iaf 5 år till. Den går jätte bra i motor och växellåda. Och så i en annan tråd så håller verkstaden på med att få ordning på min värme i bilen. Suck.

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]