NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1408993
Erik Å skrev: lör 24 okt 2020, 23:59 Lustigt att caster diffar på vänster och höger sida, det är inte så att någon av gummibussningarna som håller subframe mot karossen är dålig så att subframe halkar omkring?
Jadu, jag har ingen aning. Har inte rört nånting annat än de tre rejäla bultarna till respektive länkarm. Plus muttern till den där leden som sitter i underkant på själva "huset" till navet/hjullagret.

Dragit åt som tusan. Det här känns mer som att något sitter löst. Det enda jag kan tänka mig är ju krängningshämmarstagen eftersom det klonkar och knakar vid gupp och ojämnheter i framvagnen.

Jag får börja med att hissa upp bägge hjulen fram och ta loss locket.. ha motorn igång och vrida åt bägge hållen. Se vad som händer.
Kanske är det så att det finns luft i systemet som vägrar komma ut? Kanske sugs ny luft in någonstans? Går det att trycktesta på nåt sätt med någon vakuumklocka?
#1408994
Erik Å skrev: sön 25 okt 2020, 00:07 Vätskan är nog i stort sett "inkompressibel" så den lär inte expandera nämnvärt, värre om det står luft inne i styrväxeln :P
Edit: det är ju inte helt omöjligt att verkstan har fel på sin hjulmätningsutrustning, jag skulle ha testat tejptricket..
Ja, möjligheten är ju att det finns luft där. Men hur ska luften tagit sig dit då? Jag har inte rört något kring styrservot på alla år. Jag har öppnat locket bara för att titta då bilen varit avstängd det är det enda.
#1409025
Att luft har tagit sig in i systemet låter högst osannolikt då det är ett jäkla tryck i delar av systemet, skulle det kommit in luft vid fall av låg oljenivå så åker den luften ur rätt fort.
Jag har den gamla modellen dvs den första konstruktionen där servoenheten sitter bakom hjulhuset högerfram och expansionskärlet uppe vid motorn, har också samma fenomen som dig att oljan trycks ur det där lilla hålet i locket. Ingen aning om varför. Har du kollat bussningarna till krängningshämmaren? Beter sig bilen på samma sätt oavsett om du kört 2 minuter eller 1 timme?
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]