av Orfeous - lör 24 okt 2020, 21:55
- lör 24 okt 2020, 21:55
#1408957
Har rejäla problem med min servostyrning sen jag o en kompis bytte främre länkarmarna.
Servopumpen ger ett högrekventljud och ett litet svagt vinande då man belastar pumpen men inte vid stillastående.
Styrningen känns supersuperlätt lite då o då. Den är aldrig fast så som den var förr.. nästan lite åt det tröjare hållet och man hade lite motstånd. Nu kan jag snurra med fingrarna på ratten. Ratten snurrar sällan tillbaka av sig själv så som den gjorde förr om man svängde. Ratten liksom stannar i samma svängande läge. Det är som om man styr omkring i luft ibland.
Expansionskärlet har jag kontrollerat. Oljenivån är mellan Min och Max. Det kan jag se bakom strålkastarhuset om man lyser med en lampa. Jag trodde först att det var slut men. så var det inte.
Det jag har upptäckt är att locket sitter åt väldigt hårt så att man måste ha en polygrip för att få loss. Det har liksom sugits fast. Dessutom är det olja på ovansidan locket. Det finns ett mikroskopiskt hål i mitten av locket i loggan/symbolen som en ratt. Oljan kommer ut där. Varför då? Jag torkar torrt och sen så är det en tunn film av olja där ovanpå locket igen.
Det är så svårt att beskriva känslan. Bilen är väldigt obehaglig på vägen att köra. Vinglig och det känns som att bilen styr i sidled av sig själv trots att ratten är still. Och att styrningen är väldigt känslig ibland. Folk vänder sig ofta om och tittar på mig om de legat bakom för att de tror jag är full eller nånting då bilen inte går att köra rakt. Jag liksom vandrar på min körbana i stan t.ex.
Det klonkar och låter i gupp och styrningen känns inte bra om man kör i stan på såna där fyrkantiga stenar som brukar vara.. Fjädrar och stötdämpare är ganska nyligen bytta och detta ljud var redan innan. Hjulinställning har gjorts. Var likadant innan.
Antingen har något hänt med servopumpen eller styrväxeln? Styrservopumpen byttes för ett par år sedan då min tidigare bara gav upp en vacker dag.
Nånting har hänt då undre länkarmarna byttes efteråt. Jag körde ju runt utan en hjulinställning litegrann. Det var ju inte supermycket som hjulen stod fel. Men då jag svängde åt endera håll så svängde det väldigt mycket. Så misstänkt är ju att jag därmed har haft sönder nånting som gör att trycket i pumpen är sisådär.
Jag tycker ju att om pumpen skulle vara dålig så borde det ju gå trögt men nu går det ju istället superlätt :)
Måste jag byte servopump så blir det att uppdatera till den nya versionen som inte har något expansionskärl. Men då måste jag även göra kabelstamsmodifieringen också där man klipper befintliga kablar och drar nytt. Men det är en liten mekkigt process som dessutom kräver uppdatering av mjukvaran.
Utan att veta så misstänker jag att krängningshämmarstagen är dålig/a fram. Därav klonkandet och instabiliteten på vägen. Men jag vet inte om även det kan påverka själva styrningen i ratten och servopumpen? Kanske är krängningshämmaren är av? På mina föräldrars V60 CC 2018 så hade deras krängningshämmare gått av. Fabrikationsfel. Då betedde sig bilen lika ostadigt på vägen som min. Att bilen liksom svängde av sig själv. Jag trodde först att det var en spårig väg men icket.
Känner inte att jag vill lämna in bilen på verkstad för felsökning då det troligtvis blir dyrt med felsökningskostnad. Jag vill givetvis prova så mycket som möjligt själv först innan jag hissar vit flagg och ger upp.
Servopumpen ger ett högrekventljud och ett litet svagt vinande då man belastar pumpen men inte vid stillastående.
Styrningen känns supersuperlätt lite då o då. Den är aldrig fast så som den var förr.. nästan lite åt det tröjare hållet och man hade lite motstånd. Nu kan jag snurra med fingrarna på ratten. Ratten snurrar sällan tillbaka av sig själv så som den gjorde förr om man svängde. Ratten liksom stannar i samma svängande läge. Det är som om man styr omkring i luft ibland.
Expansionskärlet har jag kontrollerat. Oljenivån är mellan Min och Max. Det kan jag se bakom strålkastarhuset om man lyser med en lampa. Jag trodde först att det var slut men. så var det inte.
Det jag har upptäckt är att locket sitter åt väldigt hårt så att man måste ha en polygrip för att få loss. Det har liksom sugits fast. Dessutom är det olja på ovansidan locket. Det finns ett mikroskopiskt hål i mitten av locket i loggan/symbolen som en ratt. Oljan kommer ut där. Varför då? Jag torkar torrt och sen så är det en tunn film av olja där ovanpå locket igen.
Det är så svårt att beskriva känslan. Bilen är väldigt obehaglig på vägen att köra. Vinglig och det känns som att bilen styr i sidled av sig själv trots att ratten är still. Och att styrningen är väldigt känslig ibland. Folk vänder sig ofta om och tittar på mig om de legat bakom för att de tror jag är full eller nånting då bilen inte går att köra rakt. Jag liksom vandrar på min körbana i stan t.ex.
Det klonkar och låter i gupp och styrningen känns inte bra om man kör i stan på såna där fyrkantiga stenar som brukar vara.. Fjädrar och stötdämpare är ganska nyligen bytta och detta ljud var redan innan. Hjulinställning har gjorts. Var likadant innan.
Antingen har något hänt med servopumpen eller styrväxeln? Styrservopumpen byttes för ett par år sedan då min tidigare bara gav upp en vacker dag.
Nånting har hänt då undre länkarmarna byttes efteråt. Jag körde ju runt utan en hjulinställning litegrann. Det var ju inte supermycket som hjulen stod fel. Men då jag svängde åt endera håll så svängde det väldigt mycket. Så misstänkt är ju att jag därmed har haft sönder nånting som gör att trycket i pumpen är sisådär.
Jag tycker ju att om pumpen skulle vara dålig så borde det ju gå trögt men nu går det ju istället superlätt :)
Måste jag byte servopump så blir det att uppdatera till den nya versionen som inte har något expansionskärl. Men då måste jag även göra kabelstamsmodifieringen också där man klipper befintliga kablar och drar nytt. Men det är en liten mekkigt process som dessutom kräver uppdatering av mjukvaran.
Utan att veta så misstänker jag att krängningshämmarstagen är dålig/a fram. Därav klonkandet och instabiliteten på vägen. Men jag vet inte om även det kan påverka själva styrningen i ratten och servopumpen? Kanske är krängningshämmaren är av? På mina föräldrars V60 CC 2018 så hade deras krängningshämmare gått av. Fabrikationsfel. Då betedde sig bilen lika ostadigt på vägen som min. Att bilen liksom svängde av sig själv. Jag trodde först att det var en spårig väg men icket.
Känner inte att jag vill lämna in bilen på verkstad för felsökning då det troligtvis blir dyrt med felsökningskostnad. Jag vill givetvis prova så mycket som möjligt själv först innan jag hissar vit flagg och ger upp.
Volvo S40N 1.8 -06