NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1408978
Orfeous skrev: lör 24 okt 2020, 22:44 Jag funderar på att filma vid tillfälle men det är inte helt lätt. Går ju att testa på en stor tom parkering eller liknande och filma med telefonen.
Vet inte hur mycket det ger att filma det. Du har ju beskrivit det bra som det är.

Om det varit en äldre bil utan en massa elektronik, tänk 80-talet, så hade jag verkligen kollat slangen till servobromsen. Jag hade också krupit ner och lyssnat efter något pysande ljud bakom (framför ;-) ) bromspedalen och samtidigt bett någon trampa på bromsen för att lyssna efter luftläckage i bromsservon.

Nu är det ingen 80-talare men man kan ju kolla ändå såklart, men det jag inte vet är om det sitter något relä eller ventil som skall kompensera motorvarvet för vacuumförlusten vid bromsning som kanske packat ihop. Helsike, den kanske t.o.m. har en egen vacuumpump :-o Kanske finns någon med kännedom om denna kärra här som kan hoppa in..
#1408981
Jag försöker förklara och beskriva så gott det går med symptomer men jag har lite svårt med det. Svårt med något sammanhängande och konkret.

Därför tycker jag att det kan vara lättare att istället visa med video med vad som händer och inte. Jag påpekade ju detta för min tekniker för många år sedan. Det enda som han kunde tänka var smuts i gasspjället vilket det var som han rengjorde. Tog en snabbtitt på tändspolarna också. Det blev bättre på lägre varv men inte bra.

Det här är lite av en neverending story.
Varvtalet kompenseras ju av flera olika givare och variabler. AC av/på eller belastning på servopump t.ex.. motortemperatur/yttertemperatur.. tändvinklar, bromstryck.. osv.
#1408984
Jag undrar ju vad som fick mina magnetventiler till virvelspjället att ge upp. Det vet jag ju inte. Det var ju inget jag försökte utan bara bytte. Var det avlagringar som gjorde att de kärvade? Kläggade igen vakuumslangarna där? Var det något elektroniskt/mekaniskt? Sot sätter sig ju lite överallt i EGR-systemet.

Jag brukar rengöra spjällhuset och spjällskivan nån gång ibland. Ryckigheten och varvtalet är inget som påverkas. Mest bara stabiliteten på tomgång.

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]