Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BusyBee
#1377175
Tjenix
Har en V70 -07 Classic automat som närmar sig 36k mil. Har börjat byta ut bussningar, stag etc för att få igen lite premiumkänsla och behålla livslängden.

Har nu kommit till dämparna fram som troligen är original. Det är rätt bra eftergung i gupp vilket får mig att vilja byta dessa. Har kikat på vparts t.ex. som säljer kompletta fjäderben ”bolt on” typ vilket lockar då jag helst ej vill pilla på fjädrar i spänn. Problemet är bara att V70 automat verkar ha någon annan typ av dämpare eller fjädrar original då mitt serienummer ej börjar på rätt bokstav för att passa med någon av båda alternativen på vparts. Grannen har en likadan bil och hans serienummer passar, det är dock en manuell låda, därav min gissning på var skon klämmer.

Vparts säger endast att dessa inte passar min bil och ger ingen annan förklaring eller tips på annan dämpare varpå jag vänder mig till er, det kunniga Volvofolket! :-)

Hur bör jag göra? Vill helst inte punga ut med multum på originaldelar..
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1377389
V-parts kompletta fjäderben passar några av bilarna från 2001 och upp till tidig 2006, medan en sen 2006, upp till tidig 2008 (2007) har en lite större fjäderbenslagring.

Vill man vara säker på att det blir rätt fjäder och dämpare, kolla Chassis-optionskoden på VIN-dekalen.
Så letar man upp Volvos delnummer på fjäder och dämpare med dina options-koder, därefter kollar man om det finns ett komplett fjäderben som är kompatibelt med dina delnummer :P
Går det inta att hitta rätt komplett fjäderben, får man betala någon till att skruva ihop sakerna, eller göra det själv.
P2_Chassis_option_VIN.jpg
P2_Chassis_option_VIN.jpg (48.08 KiB) Visad 1045 gånger
av BusyBee
#1408880
Lyfter upp den här tråden igen.

Grannen har en snarlik V70 av samma årgång, skillnaden är att hans är manuell och inte Classic. Våra id-skyltar som ska berätta vilken dämpning man har är olika. Den börjar på 2612X och min på 1812X.

Söker man på båda bilarna på exempelvis mekonomen så får man upp samma lagring, fjädrar och annat. Ska man tolka det som att mekonomen inte har koll på skillnaden?

En till fråga, jag håller som bäst på att plocka ihop ett komplett fjäderben i delar. Är följande ordning rätt eller missar jag något? Börjar underifrån:
Dämpare-fjädergummisäte-stopp-metallbricka-fjäder-gummisäte-stoppskruv-fjäderbenslagring.

?

Hälsningar, Johan
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1408883
Endast* fjädern och dämparen som skiljer på fjäderbenet, men om inte butiken skiljer på lätt/tung bil, och standard/sport underrede kommer det inte kännas/se bra ut, även om det fint går att köra bilen.

*Egentligen genomslagsgummin (7) också, men den skillnaden syns/känns inte vid normal körning.
V70_Strut.jpg
V70_Strut.jpg (47.18 KiB) Visad 689 gånger
Orange = måste bytas**
Grön = rekommenderats
Gul = valfritt
Del 34 (31329206) och 35 (30666315) gör samma jobb, men priset och hållbarheten skiljer
**om den gamla fjädern är i gott skick (inte rostig) så kan den självklart nyttas
av BusyBee
#1408961
Ursäkta att jag är trög nu på lördagskvällen :-D Tolkar jag dig rätt nu att det inte kommer spela någon roll om jag köper från affär som har samma dämpare och fjädrar till flera V70? Alltså bör kompletta benet på vparts passa trots ”fel” dämpare och fjäder?

Sen måste jag tillägga, stort TACK för bra information. Det här hjälper mig mycket!
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1408977
Menade att det nyttas samma fjäderbenslagring och fjäderskål på dom olika fjäderbenen till V70.
Klart det går att sätta dit ett fjäderben med fel styvhet i fjädern och fel dämpning , men så gör man inte om man vet bättre. (det blir inte bra)

Om du väljer att byta fjädrar fram, så borde också fjädrarna bak bytas om alla är lika gamla, annars kommer bilen bli lite väl hög fram... (fjädrarna sjunker lite efter några år, speciellt om dom har rostad lite)

Man kan se slutkörda dämpare som en möjlighet till att ge bilen den typ av underrede man själv tycker om, t.ex att byta från låg och hård sport till en högre och mjukare Comfort, eller omvänd om man inte är nöjd.

Om du har tyckt om bilens fjädringskarakteristik genom åren, så tycker jag du är på rätt väg:
plock ihop ett fjäderben med dom korrekta delarna till din bil (18: 8667248 och 12: 9465464), skruva dom på bilen, inkl nya fjädrar (och dämpare?) bak, åk nöjd och glad :-)

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...