Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1408956
Hej alla!

Jag har jämfört litet bilförsäkringar de senaste dagarna då jag står i beråd att byta från Volvia.

Jag och sambon har en Volvo V70 D3 aut -13 med ca 8500 mil på mätaren. Upptäckte nu att Volvias försäkring bara gäller för maskinskada tills att bilen är högst 8 år.

Har årsförfallodatum på försäkringen 2020/11/05 och bilen är tagen i trafik 2013/07/15 vilket betyder att om jag inte byter från Volvia nu i höst så kommer jag att vara utan försäkring för maskinskada under dryga 3 månader nästa år.

Att ha en gällande maskinskadeförsäkring är extra viktigt för oss då det ger trygghet i vardagen. Volvon har varit pålitlig men man har ju hört om brustna multiremmar och motorhaveri när AC-kompressorn skurit eller remmen annars fått för sig att gå av och trassla in sig kamremmen med fullständigt motorhaveri som följd. Att reparera andra saker som automatlåda eller elektronik på en bilen blir ju fort också dyrt, och på dessa områden är ju Volvon mera ”värdefull” än en Toyota... Så för att få litet ro som läkarstudent på CSN så kan jag betala litet mera i månadspremie bara för en heltäckande försäkring.

Jag och sambon kör relativt litet per år (ca 1200 mil) men behöver bilen i vår vardag. Vi har också gärna kvar en bil litet längre av bl.a. miljöhänsyn.

Nåväl, har jämfört olika försäkringar för Volvon och bästa erbjudandena hittade jag hos IF, Folksam och Tre Kronor (!) när det gäller omfattningen för maskinskada.

IF erbjuder skydd för maskinskada tills bilen gått 15 000 mil eller blir 10 år. Folksam erbjuder normalt 12 000 mil eller 10 år, men har en särskild märkesförsäkring för Volvo där den gäller upp till 15 000 mil eller 10 år.
Sen har vi då ”uppstickaren” Tre Kronor som åtminstone jag inte noterat tidigare och som erbjuder skydd för maskinskada hela 15 000 mil eller 12 år (!).

https://www.swedbank.se/privat/forsakra ... kring.html
http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Tre+Kron ... ding=UTF-8

Tre Kronor var som sagt ett nytt namn för mig. Men en googling ger vid handen att det verkar vara ett dotterbolag till Folksam. Deras försäkringar verkar gå att teckna bara via Swedbank och Sparbankerna. Hittar dock inte mycket annat om dem på nätet? Har någon erfarenhet av dem och vill dela med sig?

Som sagt verkar Tre Kronor erbjuda den ”bästa” dealen när det gäller maskinskada för oss som kör litet mindre per år. Med deras försäkring skulle vi kunna ha skydd för maskinskada tills bilen är 12 år (1200 mil * 5 = 6000 mil).
Enda nackdelen jag hittar med deras erbjudande är en högre självrisk (6000 kr för maskinskada när bilen gått över 10 000 mil) jmf. med Folksam som har 1500 kr men det verkar överkomligt och skäligt i förhållande till den utökade omfattningen. Volvias självrisk för maskinskada för en bil som gått över 10 000 mil är 5500 kr.

Hittar ni några andra väsentliga skillnader till Volvia?
Volvia erbjuder ju skydd för maskinskada tills att bilen är 8 år eller gått 15 000 mil (17 000 mil om man köpt den från en Volvo handlare), men verkar passa dem som kör ”mycket” (allt är ju relativt) på de åtta åren. Tre Kronor ger ju 50 % längre skydd för maskinskada om man ser till tiden man har. Annars har jag varit nöjd med Volvia. De borde erbjuda en utvidgad ”Plus” version med skydd upp till 10 år eller t.o.m. 12 år.

Andra tankar? En försäkring är ju inte bara skydd för motorhaveri, elfel osv, utan består ju av annat också. Men trafikförsäkringen är ju likvärdig mellan alla bolag, vagnskada-, brand- och stölddelarna är ju inte heller så varierande mellan försäkringsbolagen. Närmast just maskinskadedelens längd och omfattning som varierar mellan bolagen. Möjligen också hyrbil/assistans. Och så skadehanteringen förstås...
#1409003
Jimmy Svensson skrev:Låter som du jobbar för TreKronor eller?
Men jag kan ha fel!


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tanken slog mig också. Reggad på forumet några minuter innan inlägget.
Det har varit många troll senaste tiden.

Men jag kan också ha fel... (för första gången i mitt liv)

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]