- tor 23 jul 2020, 17:46
#1392211
Hej,
Till att börja med vet jag att det finns flera trådar här på forumet med liknande problem, varav vissa lösta. Jag har även läst brittiska, tyska och amerikanska forum med samma problem för att försöka laga min bil.
Fordon:
Volvo S40 MK2 1.8F 2008
Mätarställning när problemet började: 12000mil
Mätarställning nu: 16000mil
Bränsle: Alltid tankad med 95oktan i min ägo.
Problem:
Vissa gånger när kopplingen trycks ner och varvtalet kommer ner går varvtalet ibland till 300-400 för att sedan svajja till uppåt och stanna vid 750-850rpm. I sällsynta fall har detta lett till motorstopp.
Inga felkoder från VIDA/OBD/iCarsoft VOL
Åtgärder:
1. Jag rengjorde spjällhuset och letade ev. sprickor i inloppet.
-Ingen skillnad
2. Jag betalade för en felsökning på verkstad. "Spjällhus måste bytas, då brukar vi byta kontakten till spjällhuset med, detta kan krävas". Nytt spjällhus monterat och adaption nollad i VIDA på egen hand.
-Ingen skillnad
3. Jag lödde på en ny kontakt på kabelstammen. Nollade adaptionsvärdena (därefter tomgång 15min med AC, lugn körning och fullgaskörning)
-Ingen skillnad
4. Jag bytte vakuumservoventilen.
-Ingen skillnad
5. Jag bytte TMAP-sensorn, nollade adaptionsvärden. Tomgångskörning 15min.
-Ingen skillnad
Övriga saker jag gjort:
Servat enligt satta intervall
Bytt multirem
Bytt tändstift (Tror det var NGK med rätt nummer)
Nytt luftfilter för ett par månader sedan.
Ruckat på alla kontakter på CEM-styrhenheten.
Har någon av er något magiskt sätt att ordna min tomgång?
mvh
Till att börja med vet jag att det finns flera trådar här på forumet med liknande problem, varav vissa lösta. Jag har även läst brittiska, tyska och amerikanska forum med samma problem för att försöka laga min bil.
Fordon:
Volvo S40 MK2 1.8F 2008
Mätarställning när problemet började: 12000mil
Mätarställning nu: 16000mil
Bränsle: Alltid tankad med 95oktan i min ägo.
Problem:
Vissa gånger när kopplingen trycks ner och varvtalet kommer ner går varvtalet ibland till 300-400 för att sedan svajja till uppåt och stanna vid 750-850rpm. I sällsynta fall har detta lett till motorstopp.
Inga felkoder från VIDA/OBD/iCarsoft VOL
Åtgärder:
1. Jag rengjorde spjällhuset och letade ev. sprickor i inloppet.
-Ingen skillnad
2. Jag betalade för en felsökning på verkstad. "Spjällhus måste bytas, då brukar vi byta kontakten till spjällhuset med, detta kan krävas". Nytt spjällhus monterat och adaption nollad i VIDA på egen hand.
-Ingen skillnad
3. Jag lödde på en ny kontakt på kabelstammen. Nollade adaptionsvärdena (därefter tomgång 15min med AC, lugn körning och fullgaskörning)
-Ingen skillnad
4. Jag bytte vakuumservoventilen.
-Ingen skillnad
5. Jag bytte TMAP-sensorn, nollade adaptionsvärden. Tomgångskörning 15min.
-Ingen skillnad
Övriga saker jag gjort:
Servat enligt satta intervall
Bytt multirem
Bytt tändstift (Tror det var NGK med rätt nummer)
Nytt luftfilter för ett par månader sedan.
Ruckat på alla kontakter på CEM-styrhenheten.
Har någon av er något magiskt sätt att ordna min tomgång?
mvh