Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Elle66
#1408836
Hej!
Har en V70N 01a (2.4l 170hk) som jag skrivit om innan på forumet.
Jag fick sen ett par månader tillbaka upp felkod 9150, vilket indikera på fel på gasspjäll.
Då bilen gick fint och de märktes inte av (utöver meddelandet i instrumentpanelen) så försökte jag med de enklare lösningarna först.
Men har kommit fram till att enda lösningen är att byta gasspjäll eller omladdning av mjukvara.
Men vet inte riktigt hur allt detta funkar.
Har prövat med ett spjäll från en 2.4T (med gul etikett), felkod försvann men felkod ecm-913F, ecm-903F och ecm-620A. Läste sedan till mig att ett spjäll från en turbo ej funkar på sugis motorer (Bilen varva av sig självt mellan 1,2-1,7k varv).
Köpte efter de ett spjäll från en S80 -99 2.4 170hk, prövade koppla in spjäll idag, men de beter sig likadant som med turbospjället, den varvar av sig själv, farthållaren funkar ej och får felkoderna: ecm-620A och ecm-913F. Dock så är serienummer o allt identiskt till spjället från 2.4T så vet inte ifall jag fått ett spjäll från fel motor?

Tror ni de går att göra en omladdning med de spjället från s80in?
Skulle de kunna lösa sig av att göra en omladdning på gamla spjället med vit etikett?
Eller behöver jag leta upp ett nytt spjäll ännu en gång, isåfall vet någon vilket serienummer de är på spjällen med gul etikett till bilen?

Tack på förhand :)
#1408959
Det jag skulle rekommendera är att du tar dig till närmaste Volvo/Bilia-verkstad och frågar dem. Ta reda på vilket nummer du hade på originalspjället så blir det lättare för dem, men de borde utan problem kunna få fram exakt vilket nummer du behöver ha på den du skall byta till bara genom ditt regnummer.

Det är tydligen jävligt kinkigt vilka spjäll som funkar att byta med. Verkar inte finnas någon korrekt sammanfattad lista, men Volvo och Atech har bra koll!
Användarvisningsbild
av Elle66
#1409007
Kukenballenskara skrev: lör 24 okt 2020, 22:00 Det jag skulle rekommendera är att du tar dig till närmaste Volvo/Bilia-verkstad och frågar dem. Ta reda på vilket nummer du hade på originalspjället så blir det lättare för dem, men de borde utan problem kunna få fram exakt vilket nummer du behöver ha på den du skall byta till bara genom ditt regnummer.

Det är tydligen jävligt kinkigt vilka spjäll som funkar att byta med. Verkar inte finnas någon korrekt sammanfattad lista, men Volvo och Atech har bra koll!
Yes okej, tack för hjälpen :)
Du har ingen aning om ifall de skulle kunna lösa felet på spjället genom att göra omladdning på de spjället med vit etikett? Vet att de inte är. Optimala lösningen direkt, men endå :P
av Jonas_latt
#1409012
Du kan inte byta spjäll och tro det funkar.
Nästan omöjligt att du får tag i ett spjäll från samma årsmodell och programvara mm.

Du måste byta spjäll sen lägga in programvara före det funkar. Finns folk här på sidan som kan hjälpa till med sånt mot billigare ersättning.
Användarvisningsbild
av Elle66
#1409043
Jonas_latt skrev: sön 25 okt 2020, 08:39 Du kan inte byta spjäll och tro det funkar.
Nästan omöjligt att du får tag i ett spjäll från samma årsmodell och programvara mm.

Du måste byta spjäll sen lägga in programvara före det funkar. Finns folk här på sidan som kan hjälpa till med sånt mot billigare ersättning.
Ja okej, pratade med en verkstad i närheten av där jag bor och de sa att de bara var att koppla in oftast.
Tråkiga är ju bara att jag vill ju inte riktigt chansa på att spjället funkar efter omladdning då de, då de skulle ha 800 för de. :P
Användarvisningsbild
av Elle66
#1409161
Jonas_latt skrev: sön 25 okt 2020, 08:39 Du måste byta spjäll sen lägga in programvara före det funkar. Finns folk här på sidan som kan hjälpa till med sånt mot billigare ersättning.
Med ny programvara, menar du omladdning eller är d enått helt annat?
Var kan man finna någon som kan göra de billigt isåfall? ;-)
av Per L
#1409199
Spjället på morsans S60 -01 140 hk automat började krångla. Jag köpte ett begagnat spjäll med gul etikett och rätt art.nr från en S80 -01 140 hk automat och det fungerade direkt utan omprogrammering och har nu funkat i över 10 år utan problem.

Den slutsats jag drar av detta är:
- man behöver inte (alltid) programmera om spjället för att det skall fungera. Tar man ett spjäll från samma årsmodell och motor (och ev växellåda) är sannolikheten större att det fungerar utan omprogrammering
- uppenbarligen fungerar en motor med olika mjukvaror för vad jag kommer ihåg har inte en S60 och S80 samma mjukvara trots att motorerna är likadana

Vilka "gula" spjäll som ersätter "vita" spjäll hittade jag på nätet. Eventuellt i kombination med VADIS som jag hade installerat på min dator. Så här långt efteråt kommer jag dock inte ihåg vart jag hittade det. Jag har också för mig att det stått i detta forum. I varje fall har det diskuterats flitigt genom åren och alldeles säkert skrev jag i detta forum om vilket art.nr morsan hade på sitt "vita" spjäll och vilket art.nr det skulle vara på det "gula" spjäll som ersatte detta.
Se tex här viewtopic.php?f=19&t=102841
Användarvisningsbild
av Elle66
#1409251
Per L skrev: mån 26 okt 2020, 08:58 Spjället på morsans S60 -01 140 hk automat började krångla. Jag köpte ett begagnat spjäll med gul etikett och rätt art.nr från en S80 -01 140 hk automat och det fungerade direkt utan omprogrammering och har nu funkat i över 10 år utan problem.

Den slutsats jag drar av detta är:
- man behöver inte (alltid) programmera om spjället för att det skall fungera. Tar man ett spjäll från samma årsmodell och motor (och ev växellåda) är sannolikheten större att det fungerar utan omprogrammering
- uppenbarligen fungerar en motor med olika mjukvaror för vad jag kommer ihåg har inte en S60 och S80 samma mjukvara trots att motorerna är likadana

Vilka "gula" spjäll som ersätter "vita" spjäll hittade jag på nätet. Eventuellt i kombination med VADIS som jag hade installerat på min dator. Så här långt efteråt kommer jag dock inte ihåg vart jag hittade det. Jag har också för mig att det stått i detta forum. I varje fall har det diskuterats flitigt genom åren och alldeles säkert skrev jag i detta forum om vilket art.nr morsan hade på sitt "vita" spjäll och vilket art.nr det skulle vara på det "gula" spjäll som ersatte detta.
Se tex här viewtopic.php?f=19&t=102841
Okej! Stort tack för hjälpen 👍🏻
Användarvisningsbild
av Elle66
#1409999
Har nu köpt ett spjäll från en v70 02a med 2.4l motor. Dock ingen aning om ifall de är en 140hk eller 170hk.
Läst till mig att de går att programmera om dessa spjäll i värsta fall.
Bilen går rätt så oroligt, men håller endå skapligt stabil tomgång, den är dock väldigt ryckig.
Får nu upp 2 felkoder ecm-902b och cem-1a5d.
Vad tror ni, är de omladdning eller nått liknande som behövs?
Tacksam för svar :)
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]