Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1408769
Idag passade jag på att byta till vinterhjul på min 2012 V60 T6, direkt när jag kör ut från däckverkstaden så märker jag hur bilen kraftigt drar åt vänster, ett problem jag inte haft med mina sommardäck. Såklart vänder jag o kör tillbaka till verkstaden, dem felsöker o ger mig en extra däckbalansering gratis. Jag kör ut igen men problemet kvarstår... Verkstaden påstår att jag behöver en hjulinställning FAST jag gjorde det för 2 månader sedan hos Bilia!

Jag har Nokian däck fram och Lassa däck bak, men det kan väl inte vara orsaken till att det drar?

Ska man kontakta Bilia och be dem lösa det eller kan olika märken bak o fram göra såpass stor skillnad?
#1408776
leiwi skrev: fre 23 okt 2020, 16:06 Vad är det för verkstad som balanserar hjulen vid ett sådant här problem , det skulle vari bättre att kolla lufttrycket i däcken
Dem kollade även däcktrycket glömde jag skriva! Det va okej enligt dem...
#1408783
Testa att byta däcken mellan höger och vänster sida?
Bra däckmönster? Slitna däck spårar ofta mer än nya...
Är det samma upplevelse oavsett vilken typ av väg du kör på?
Händer detta oavsett hastighet?
#1408785
fjohan82 skrev: fre 23 okt 2020, 16:44 Testa att byta däcken mellan höger och vänster sida?
Bra däckmönster? Slitna däck spårar ofta mer än nya...
Är det samma upplevelse oavsett vilken typ av väg du kör på?
Händer detta oavsett hastighet?
Däckmönstret är bra, nästan helt nya fram.
Detta sker i alla hastigheter, redan nere vid 20km/h känner jag att det drar. Jag har inte prövat att byta mellan vänster o höger sidan.
#1408790
Fälgen blir inte varm? Tänker mig om bromsen ligger på åt det håller bilen drar...
Om du trycker lätt på bromsen, någon skillnad?
#1408802
fjohan82 skrev: fre 23 okt 2020, 17:17 Fälgen blir inte varm? Tänker mig om bromsen ligger på åt det håller bilen drar...
Om du trycker lätt på bromsen, någon skillnad?
Tror inte bromsen ligger på, märkte iallafall inte av något, ska dock se om de blir nån skillnad om jag lätt trycker på bromsen och om fälg är varm imorgon bitti
KalleJ skrev: fre 23 okt 2020, 18:50 Åk o besiktiga bilen (skaktest) låter mer som något är trasigt. Man gör inte en hjulinställning utan inspektion först.
Jag kontaktade Bilia idag, dom vill ha in mig nu på torsdag för en kontroll. Jag vågar väl köra som vanligt fram tills dess? Handlar om 2-3mil per dag
#1408830
Vadå känna på fälgen? Ut och kör lite sen stanna utan att bromsa och känn på skivorna.
Bilia har inte skaktest, kostar 300kr på hos bilprovningen. De har drop-in tider t.o.m.... Sluta lata. Hittar de inget fel så väntar du på Bilias tid.

Annars byt ut två däck eller rotera.
#1408906
Om problemet uppstod direkt efter däckbytet ä de väl enklast å billigast å testa skifta däck mellan fram å bak lr lägga på sommarhjulen igen å se hur bilen beter sig då. Troligtvis är det fel på vinterhjulen...

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]