Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DirkSchneider
#1408825
Grymt Cox!
Ska anmäla mig så jag får mejl när den är åter i lager, googlat som fasiken men inte hittat något vettigt... Så tack
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1408835
Steffe3 skrev: fre 23 okt 2020, 18:20
Lövet skrev:
Steffe3 skrev:Hinner den bli varm på en kvart utan belastning? Nu har jag ingen diesel själv, men jag har fått för mig att dom går ännu kallare än en bensinare.
Nej
Lite det jag misstänkte, bilar får i allmänhet stå rätt länge för att få upp temperaturen (elbilar räknar jag inte med ;p) utan belastning.
Det har inte så mycket med belastning att göra, Som jag skrev innan, dieselmotorn saknar gasspjäll, det gör att motorn snurrar lätt och därför drar väldigt lite bränsle på tomgång. Nackdelen är att utan gasspjäll är det ju full fart på luften genom cylindrarna då den går med luftöverskott hela tiden och det mesta av värmen far så klart ut med avgaserna som har fullfart.

På en bensinare är gasspjället stängt, man reglerar mot lambda 1.0 och flödet genom motorn är minimalt och värmen blir kvar i motorn.

Är det kallt ute kan en diesel stå på tomgång en hel dag utan att bli helt varm

Drar man tex på kupefläkten ordentligt när man står på tomgång och det är kallt ute så kan motortempen sjunka 20-30 grader för värmen från motorn räcker inte till trots att termostaten är stängd och kylaren iskall.

På sommaren älskar jag dieselmotorns egenskap att man kan stå på tomgång hela dagen och det går knappt åt någon diesel överhuvudtaget. På vintern har man i stället nackdelen att det knappt blir någon överskottsvärme alls och jag blir avundsjuk på sambons bensinare som bara pumpar ut värme (men som klart drar massor mer på tomgång.)
av DirkSchneider
#1408847
Steffe3 skrev: fre 23 okt 2020, 22:19 Det går ju även som johnnype nämnde, programmera in, både från Volvos håll (beroende på årsmodell, tror jag) och via tredje part (vdash/privata programmerare) på desto fler.

https://d5t5.com/article/remote-engine- ... ar-key-ers

Tack precis men nu håller jag mig ifrån vea-motorerna så kan ej få den funktion programmerad.
Ingen här verkar veta så får ta kontakt med någon som håller på med avancerad bilelektronik istället för det borde vara en enkel manöver egentligen.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1408858
VEA fanns inte 2012, så det är inget krav. Ser ut att funka även på gamla 4:or, men även 5:or och 6:or som definitivt inte är VEA.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1408881
DirkSchneider skrev: lör 24 okt 2020, 07:43
Steffe3 skrev: fre 23 okt 2020, 22:19 Det går ju även som johnnype nämnde, programmera in, både från Volvos håll (beroende på årsmodell, tror jag) och via tredje part (vdash/privata programmerare) på desto fler.

https://d5t5.com/article/remote-engine- ... ar-key-ers

Tack precis men nu håller jag mig ifrån vea-motorerna så kan ej få den funktion programmerad.
Ingen här verkar veta så får ta kontakt med någon som håller på med avancerad bilelektronik istället för det borde vara en enkel manöver egentligen.
Det borde ju inte vara helt enkelt att programera in igentligen. Bilen har ju en stöldsäkerhetsfunktion i form av imobiliserv/startspärr som ska förhindra att bilen går att starta utan nyckel.

Det är väl den som man börjar med att programmera bort ur bilen. Det krävs väl kompetensen från kriminella öststatsmaffian för att lösa detta då de knäckt systemet och använder det vid alla bilstölder.

Sen är det ju enkelt att slå på tändningen och köra startmotorn remote med lite elektronik.
av DirkSchneider
#1409011
Okej men skumt att det skall vara så svårt att kunna lösa, vad är det som gör att detta enbart fungerar på vissa modeller?
Användarvisningsbild
av johnnype
#1409116
DirkSchneider skrev:Okej men skumt att det skall vara så svårt att kunna lösa, vad är det som gör att detta enbart fungerar på vissa modeller?
Det är väl helt enkelt för att Volvo valde att implementera funktionen på vissa motorer (ECM+CEM med tillhörande konfiguration).

För att få svar på den frågan så får vi hoppas att någon från den tidens utvecklingsavdelning slänger in ett svar i tråden :-)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1409266
Det finns ju också lite förbehåll som att bilen måste vara låst när fjärrstarten drar igång. Låser du upp stannar motorn igen. När det är original, alltså.

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]