Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jantvå
#1408698
Hej,
Ska optimera v90 d3 awd nu idagarna. Effektkurvan hos BSR säger ju sitt, men är det någon här som kan dela med sig av sin erfarenhet? Hört från vissa att lådan kan smälla i de lägre växlarna vid låga hastigheter men arr de inte ser det som ett problem.
Tacksam för input.
av Nystrom7
#1408757
Jantvå skrev:Låter fantastiskt. Ser att vridkurvan sticker iväg direkt, får du respons för minsta touch på gasen eller hur känns det?
Man kan säga att nu känns det att det är turbo i den Bildden har väldigt bra respons. Det känns som det sitter en stor motor i den är nog den enklaste förklaringen.

Jag jobbar inom Volvo så D3 Awd var ett planerat val för att sen optimera. 60000 tror jag prisskillnaden var mot en D5

Skickat från min Pixel 3a via Tapatalk

av Jantvå
#1408759
HitTheRoadJack skrev: fre 23 okt 2020, 14:20 Var kommer ryktet med lådor som smäller?
Ställde samma fråga i en v90 grupp på FB och då var det någon/några som sa att i lägre hastigheter kunde den plötsligt växla ner rejält hårt.Dock hände det väldigt sällan och såg det inte inte som ett direkt problem.Pratade med BSR i Stockholm och de hade aldrig hört om fenomenet.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1408828
Visst är det drag i trimmet, det är så att bilen hoppar till när man i farten byter till Dynamik/Sport. Jag brukar ligga i eko läge som ger en lugnare, mindre ryckig gång. Jag har iof fwd men med eco dra den längre på växlarna så vridet, suget i magen hinner sätta in.
av Nystrom7
#1408848
HitTheRoadJack skrev:Visst är det drag i trimmet, det är så att bilen hoppar till när man i farten byter till Dynamik/Sport. Jag brukar ligga i eko läge som ger en lugnare, mindre ryckig gång. Jag har iof fwd men med eco dra den längre på växlarna så vridet, suget i magen hinner sätta in.
Fwd och Awd på D3 är inte riktigt jämförbart.

Skickat från min Pixel 3a via Tapatalk

av Vardelos
#1408856
Nystrom7 skrev: lör 24 okt 2020, 07:48
HitTheRoadJack skrev:Visst är det drag i trimmet, det är så att bilen hoppar till när man i farten byter till Dynamik/Sport. Jag brukar ligga i eko läge som ger en lugnare, mindre ryckig gång. Jag har iof fwd men med eco dra den längre på växlarna så vridet, suget i magen hinner sätta in.
Fwd och Awd på D3 är inte riktigt jämförbart.

Skickat från min Pixel 3a via Tapatalk
Inte heller D3 och ”sug i magen” :-)
av Jantvå
#1408870
Nystrom7 skrev: lör 24 okt 2020, 07:48
HitTheRoadJack skrev:Visst är det drag i trimmet, det är så att bilen hoppar till när man i farten byter till Dynamik/Sport. Jag brukar ligga i eko läge som ger en lugnare, mindre ryckig gång. Jag har iof fwd men med eco dra den längre på växlarna så vridet, suget i magen hinner sätta in.
Fwd och Awd på D3 är inte riktigt jämförbart.

Skickat från min Pixel 3a via Tapatalk

Kommer från en d3 fwd med steg 1 i. Och handen på hjärtat så är jag inte helt imponerad av vad det gav. Visst annan hårdvara, enkelturbo osv men inte värt pengarna enligt mig. Fattar att det inte går att kräma ut mer ur fwd utan att tumma för hårt på marginalerna. Kan oxå vara så att jag vande mig vid nyhetens behag . Fick chansen att byta upp mig till en awd och enligt en viss firma är det denna som ger mest effekt i hela serien.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]