Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robin75
#1407725
Jag har en teori om vad det kan vara på min. Då alla reläer är kollade och impulsgivaren är 5 månader gammal bara.
Min startmotor går väldigt tungt (fältar) antagligen. Och drar mycke ström när man startar den varm. Kan det vara så att den sänker spänningen så mycket att styrboxarna inte får tillräckligt för att fungera.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1407728
Robin75 skrev:Kan det vara så att den sänker spänningen så mycket att styrboxarna inte får tillräckligt för att fungera.
Absolut. Det är ett relativt vanligt problem hos 85x70, men jag misstänker att deras styrboxar är lite mer kinkiga än 940's.
Mät spänningen på batteriet när startmotorn går. Om allt står rätt till ska spänningen absolut inte sjunka under 10V(det är smärtgränsen på 85x70), för under 10V är det fullt möjligt att styrboxarna säger tack och adjö(stänger av sig).
av anteep
#1408480
Testade att Byta min startmotor idag, men det blev ej någon skillnad,men startar somsagt direkt med startgas, har även provat byta btr och "membranet" på returledningen utan framgång...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1408497
Om spänningen sjunker mycket trots ett bra laddat batteri kan det vara slitna bussningar i startmotorn. Det kan göra att startmotorn "går trögt" i sig själv och det märks mest när motorn är varm
#1408634
lennarte skrev:Startar den på startgas är det förmodligen Ok på tändsidan. Lyssna då efter om båda bränslepumparna funkar när du kör på starten. Ni måste vara 2 för att kolla detta. Surrar båda pumparna så lyssna/känn på spridarna, det ska "ticka" i dom när du kör på starten.
Hör du inget från pumparna så prova med ett annat bränslerelä. Hör du pumparna men inte spridarna, prova med ett annat spridar/radioavstörningsrelä
Jo TS bil har en pump.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1408695
gubbstrutt skrev:Jo TS bil har en pump.
Kan inte se vad för årsmodell TS har. Har han bara en pump bör den bytas. När dom blir gamla kan dom sluta fungera intermittent.

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]