Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frankiboy
#1407402
Varför lyser bara varningslampan för bromsarna ibland? Bromsarna funkar som vanligt och inget metalliskt ljud hörs heller när jag trampar ner bromspedalen.
Bilagor
images.png
images.png (2.48 KiB) Visad 932 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1407430
När bromsklossarna är nya runt om är behållaren full. När klossarna sedan slits så sjunker nivån i behållaren. Är det under tiden inte fyllt på någon bromsvätska så ska lampan lysa när klossarrna börjar nå den nedre gränsen för slitage. Fyller man då på ny bromsvätska utan att kolla på klossarna kan dom "ta slut" utan varning. Nyare bilar har slitage varnare på klosssrna, men tror inte det fanns på 7/900. Lämpligt att kolla över hur klossarna ser ut nu när det ska bytas till vinterhjul
av frankiboy
#1407742
Ok, tack för info. Kollade behållaren och bromsvätskan ligger exakt på minimumstrecket. Är givaren så känslig? Ska ändå besiktiga snart och då kollar dem ju klossarna.
Jag undrar också om man kan fylla på med Biltemas bromsvätska (se bifogad bild) utan att man sabbar något?
Bilagor
36-751_xl_1.jpg
36-751_xl_1.jpg (16.52 KiB) Visad 848 gånger
av Erik Å
#1407758
Jag skulle personligen undvika att blanda olika fabrikat av bromsvätska även om det ska fungera. Volvo original är faktiskt inte astronomiskt dyr, faktiskt billigare än Biltemas DOT 5.1 :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1407779
All bromvätska har vissa specifikationer, och alla är fullt blandbara med varandra. Dock finns det en som inte är blandbar, den är siliconbaserad och heter DOT 5.0. Volvo tillverkar heller ingen egen bromsvätska och DOT4.0 räcker gott på våra bilar.
Bilprovningen kollar inte tjockleken på beläggen, det är omöjligt att kolla dom inre beläggen (som ofta slits mest) på dom flesta bilar utan all ta av hjulen. Dom yttre beläggen är ofta lättare att se.
Jag kollar, tar isär och smörjer bromsarna varje höst (eller vår) när jag skiftar mellan sommar och vinterhjul. Vilket händer nu i veckan som kommer nu när bilen ändå står på bockar för kopplingsbyre. Dessutom byter jag klossar när dom passerat halvslitet, för att inte riskera rostskador på kolvarna för dom går långt ut.
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]