AndS skrev: ↑fre 23 okt 2020, 07:11
Cox skrev: ↑tor 22 okt 2020, 21:32
Helt klart att det påverkar, med andra ord borde Volvo begränsa hastigheten till ca 80-120
Det är ju skillnad på en bil med klen motor som får sega sig upp till 180km/h mot en med fartspärr men har kraften att dra upp till fartspärren. Så min gissning är att fartspärren Volvo infört på 180 km/h har för 99,9 % minimal praktisk betydelse om accelerationsförmågan finns kvar.
Skulle faktiskt vara intressant med statistik från bilarna hur ofta de körs t.ex. över 140-160 km/h. Är ingen ivrare för varken det ena eller andra men funderade lite över vad det verkliga behovet är.
Kör jag i 140 på motorvägen hem till mig blir jag garanterat omkörd av exempelvis Bentley, Rolls-Royce, Mercedes S-klass, BMW X7, Audi SQ7, Porsche eller något annat fläskigt. Senast var det en Audi R8 V10.
Dessa bilar skulle jag säga har större behov av hastighetsspärr än en Volvo med sur dieselmotor.
Om nu så få ägare kör över 180, exempelvis tyskar och vi som reser i det landet ibland gasar på lite, är ju behovet åter igen väldigt lågt att införa detta dårskap. Om Volvo vill att jag ska gå från märket för att ha den möjligheten är jag absolut inte främmande för det, jag har haft flera tyska bilar tidigare och det har också gått bra.
Det finns noll lyx, flärd och prestige i ett märke vars bilar blir omkörda av exempelvis Dacia och Lada.
Volvo V60 D4 MY17 aut. BSR Steg 1+, Summum, Electric silver, Polestar chassi/optimering, 19" Bor, H/K mm...