Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SAAB96
#1408636
Tyvärr kommer det bara bli värre. Jag drev under flera år taxirörelse med exakt samma bil som du, och problemen började ungefär vid de miltalen. Vid 28.000 mil (dvs ungefär ett halvår senare) och efter ett antal påstötningar i frågan sa jag till volvoverkstaden på skarpen att de fick göra något åt problemet.

De bytte olja, jag skulle köra 100 mil, och sedan skulle den resterande oljan vägas för att se hur mycket som gick åt. Minns inte exakt hur mycket det var men jag räknade ut att det gick åt ungefär 12 LITER olja MELLAN servicarna..

Jag menade att Volvos motor var felaktig ty serviceavtal fanns och hade följts till punkt och pricka och att de skulle stå för byte till frisk motor. Volvo menade att det var acceptabel oljeförbrukning.

Behöver jag nämna att jag köpte Mercedes därefter när jag skulle byta taxibilar? Den lokala volvohandlaren förlorade försäljningen på tre nya bilar vart tredje år tack vare deras egen dumsnålhet. Inombords hoppas jag att det sved, även om det säkert inte spelade någon roll..

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk


Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1408673
SAAB96 skrev: tor 22 okt 2020, 20:32 . Minns inte exakt hur mycket det var men jag räknade ut att det gick åt ungefär 12 LITER olja MELLAN servicarna..
Hur många mil körde du mellan servisarna med din taxi ?

Och om det går åt 12 liter mellan servisarna så behöver man ju inte byta olja vid servicen utan det räcker med att stoppa i ett nytt filter. Oljan är ju redan ny i motorn.
av SAAB96
#1408686
Om jag minns rätt så var serviceintervallet 3.000 mil men det är ett antal år sedan nu..

Visst kan man säga så, men så ska inte en motor bete sig. Dessutom blir det en signifikant kostnad för 12 liter olja som inte ska gå åt. Nåväl, det var så det var, och Volvo kunde hanterat det på ett annat sätt tycker jag.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk



Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1408701
Självklart ska en motor inte dricka olja.

Men om man redan sitter där med en bil som gör det och man inte får hjälp av ÅF så får man ju göra ett val.

Antingen riva motorn och byta kolvar, med vad det nu kostar om man gör det själv/hittar billig verkstad/anlitar ÅF

eller så får man fylla på olja och köra vidare, 12 liter på 3000 mil är ju 20 öre per mil om man handlar på Biltema tex. det behövs ju ingen dyr longlife olja för det är ju alltid fräsch ny olja i motorn, och man kan ju spara pengar på att man aldrig behöver byta olja i motorn då det sköter sig själv :-o . Man ska väl bara se till att ha en olja med låg askhalt så man inte förkortar livslängden på DPF/Kat.

eller så får man byta bil.

Vilket som är bästa valet är nog olika för olika situationer. och vilka förutsättingar man har, om man kan riva motorn själv hemmai garaget tex.
av berrabus
#1408709
En moralisk aspekt på detta är ju när man skall sälja bilen.
Går det åt 12 liter olja per 3000 mil (vilket är tokmycket) hade jag inte varit jättenöjd om jag köpt den bilen och inte fått reda på detta innan.
av William85
#1408721
Finns det något som skulle tala emot att man provar en lite tjockare olja i dessa långmilare? Jag menar inte nåt galet tjockt men att man går upp på 30 eller 40?

En 5W-30 eller 5W-40 kanske?
av SAAB96
#1408731
berrabus skrev:En moralisk aspekt på detta är ju när man skall sälja bilen.
Går det åt 12 liter olja per 3000 mil (vilket är tokmycket) hade jag inte varit jättenöjd om jag köpt den bilen och inte fått reda på detta innan.
Jag kan försäkrar att moralen är intakt. Bytte motor och sålde bilen till min mor som hade all fakta på bordet. En förlust för mig, men en bra bil för henne som kommer räcka henne länge.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

av berrabus
#1408735
SAAB96 skrev:Jag kan försäkrar att moralen är intakt. Bytte motor och sålde bilen till min mor som hade all fakta på bordet. En förlust för mig, men en bra bil för henne som kommer räcka henne länge.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
Bra jobbat. Tänkte mer generellt då det är ganska många som har en VEA som drar för mkt olja och tror inte alla upplyser köparen om problemet.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]