Hakkis skrev:Efter att batteriet var fullt laddat och jag startade bilen så dippade strömmen ner till ~10V, är det normalt eller är det ett tecken på att startmotorn går trögt?Det är för lågt. Styrboxarna stänger ner vid ~9V, så det är inte mycket marginal du har innan bilen öht. inte kommer starta.
En pigg och kry startmotor bör inte sänka spänningen mycket mer än ~11.5V(på ett fulladdat batteri). "Normalt" skulle jag säga är runt 11V.
Det KAN även vara så att startmotorn är i ok skick, men kablaget inte är det. Det sitter ju lagom utsatt och kommer börja ärga med åren, med kass kontakt som följd.
Vad ligger batterispänningen på med bilen igång på förhöjd tomgång(~1400rpm)? Om allt är 100% felfritt(kablage, generator, batteri) bör du ha runt 14.2V-14.3V på batteripolerna, men allt över ~13.8V får nog anses normalt(men inte perfekt) på gamla bilar.
Är spänningen lägre än, säg, 13.5V så kan det tyda på kass kontakt på kablaget. Kabeldragningen går enl. följade: Generator->Startmotor->Batteri. Och det är just på startmotorn kontakterna sitter mest utsatta. edit: det är även rätt vanligt att det blir glappkontakt i pluskabelskon. Detta brukar kunna kännas då den oftast blir rejält varm om så är fallet.(se dock för f-n till att inte hålla andra handen/kroppsdelar på karossen när du känner på pluskabelskon, annars kommer du få den en "chockerande" upplevelse )
Och ett tillägg till strömmätningen. Förutom att inte ha bilen igång när du mäter, ska du heller inte ha tändningen på. Den ström som används med tändningen på kan lätt överskrida dom 10A en multimeter normalt max klarar av.
Och normal viloströmförbrukning ligger i 30mA-regionen, men den kan spika uppåt 1A under ca 10sek när man lägger på strömmen. Detta då styrboxar osv startar upp för att sedan gå ner i viloläge. Så du behöver mäta mer än 10sek för att få det verkliga värdet. Men, om du märker direkt att förbrukningen är långt över 1A så kan vi nästan direkt säga att något drar tjuvström. Och då får du börja rycka säkringar, en i taget, tills förbrukningen sjunker till en vettig nivå.