Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1408052
Hakkis skrev:Efter att batteriet var fullt laddat och jag startade bilen så dippade strömmen ner till ~10V, är det normalt eller är det ett tecken på att startmotorn går trögt?
Det är för lågt. Styrboxarna stänger ner vid ~9V, så det är inte mycket marginal du har innan bilen öht. inte kommer starta.
En pigg och kry startmotor bör inte sänka spänningen mycket mer än ~11.5V(på ett fulladdat batteri). "Normalt" skulle jag säga är runt 11V.

Det KAN även vara så att startmotorn är i ok skick, men kablaget inte är det. Det sitter ju lagom utsatt och kommer börja ärga med åren, med kass kontakt som följd.
Vad ligger batterispänningen på med bilen igång på förhöjd tomgång(~1400rpm)? Om allt är 100% felfritt(kablage, generator, batteri) bör du ha runt 14.2V-14.3V på batteripolerna, men allt över ~13.8V får nog anses normalt(men inte perfekt) på gamla bilar.
Är spänningen lägre än, säg, 13.5V så kan det tyda på kass kontakt på kablaget. Kabeldragningen går enl. följade: Generator->Startmotor->Batteri. Och det är just på startmotorn kontakterna sitter mest utsatta. edit: det är även rätt vanligt att det blir glappkontakt i pluskabelskon. Detta brukar kunna kännas då den oftast blir rejält varm om så är fallet.(se dock för f-n till att inte hålla andra handen/kroppsdelar på karossen när du känner på pluskabelskon, annars kommer du få den en "chockerande" upplevelse ;-) )


Och ett tillägg till strömmätningen. Förutom att inte ha bilen igång när du mäter, ska du heller inte ha tändningen på. Den ström som används med tändningen på kan lätt överskrida dom 10A en multimeter normalt max klarar av.
Och normal viloströmförbrukning ligger i 30mA-regionen, men den kan spika uppåt 1A under ca 10sek när man lägger på strömmen. Detta då styrboxar osv startar upp för att sedan gå ner i viloläge. Så du behöver mäta mer än 10sek för att få det verkliga värdet. Men, om du märker direkt att förbrukningen är långt över 1A så kan vi nästan direkt säga att något drar tjuvström. Och då får du börja rycka säkringar, en i taget, tills förbrukningen sjunker till en vettig nivå.
#1408559
Jag har gjort en felsökning nu och konstaterat att båda låskistorna på passargerar sidan är källan till tjyvströmmen, förmodligen centrallåset i ena och indikatorn för öppen/stängd dörr i den andra!
vid första mätning med multimetern så visade den 0.33. började rycka säkringar en efter en och när säkringen för Centrallåset drogs ur så sjönk spänningen till 0.2. Fortsatte och när säkringen för belysningen i bilen drogs ur så stog mätaren på 0.0 :) sen var det bara att koppla ut en låskista i taget för att bedöma vilken av dom som var boven.

Misstänker även att det kan vara något med startmotorn då strömmen svackar bra mkt vid uppstart av bilen. Ska undersöka kablar och kontaktytor i helgen, ev byta startmotor helt och se om det blir någon skillnad.
Batterispänningen ligger på stadiga 14.4V vid körning, kopplade in en liten Voltmätare direkt på batteriet och sen in i bilen så jag har full koll på vad som händer.
#1408641
Hakkis skrev: tor 22 okt 2020, 13:36 Jag har gjort en felsökning nu och konstaterat att båda låskistorna på passargerar sidan är källan till tjyvströmmen, förmodligen centrallåset i ena och indikatorn för öppen/stängd dörr i den andra!
vid första mätning med multimetern så visade den 0.33. började rycka säkringar en efter en och när säkringen för Centrallåset drogs ur så sjönk spänningen till 0.2. Fortsatte och när säkringen för belysningen i bilen drogs ur så stog mätaren på 0.0 :) sen var det bara att koppla ut en låskista i taget för att bedöma vilken av dom som var boven.

Misstänker även att det kan vara något med startmotorn då strömmen svackar bra mkt vid uppstart av bilen. Ska undersöka kablar och kontaktytor i helgen, ev byta startmotor helt och se om det blir någon skillnad.
Batterispänningen ligger på stadiga 14.4V vid körning, kopplade in en liten Voltmätare direkt på batteriet och sen in i bilen så jag har full koll på vad som händer.
Dina markerings ljus de röda i dörrarna slocknade ju vid stängning så jag tycker det låter en smula skumt att det skulle vara låskistorna?.
Är det mickro brytarna i låskistorna så brukar sagda lampor inte slockna vid stängning. Och inte inner belysning heller man får släcka själv . Bilen brukar heller inte larma på när du trycker på dosan dioden på brädan blinkar ej.
#1408668
Erik Å skrev:Är det inte två separata mikrobrytare i varje låskista..? En till den röda lampan och en till något annat. ;-)
Fan gick ut i köket o skulle kolla just men jag hade visst slängt den gamla kistan skit oxå!.
Men skulle jag ge mig in på kyrklig verksamhet och tro så skulle jag säga en brytare.
Men jag tycker mig ha en minnes bild av 2 st osäker :clown:
#1408777
Det bör vara två olika brytare för nu funkar även innerbelysningen som den ska, det gjorde den inte innan. Även larmet kom igång efter jag kopplade ut kontakterna på båda låskistorna för nu blinkar lampan uppe på instrumentbrädan 👍

Är det någon som har gett sig på att reparera kistor själv eller är det ingen idé att ge sig in på det alls?
#1408798
Jag har bytt returfjäder i en låskista i framdörren, det gick ganska bra att såga upp svetsfogen i plastlådan med dremel och en 20mm diamantkapklinga (Jula). Okej den kanske smälter snarare än skär plasten men det blev såpass rent snitt att det gick fint att limma ihop sen. Blev mycket snyggare än inbrottet Robert gör i filmen nedan :-)
Men mikrobrytarna kommer man väl åt att byta från utsidan?
Det vanligaste felet på låskistorna är annars att PTC-motståndet (fungerar som automatsäkring) inne i motorn blir dåligt, det går att ersätta med en plåtbit, dock rätt pyssligt att komma åt. Okej någon slags skyddsfunktion lär utebli med byglad säkring men det fungerar i alla fall. Detta hände på förardörren på min bil, köpte en fungerande låskista på skroten. Sen gick fjädern av på passagerarsidan nästan samtidigt så den tog jag från den trasiga förardörrs-kistan.. Bakdörrarna fungerar fortfarande (ta i trä) :-D
https://www.youtube.com/watch?v=j_MWPJPJgW8

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]