Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1408523
Tja, i första artikeln står inget om att VolvoCars stöder Heico, däremot står det:
" Volvos hastighetsspärr har vållat en hel del debatt (Läs våra artiklar nedan), men den svenska tillverkaren står fast vid sitt beslut och säger till och med att man är beredd på att tappa kunder."

Och sedan står det att den tyska återförsäljaren också tillhandahåller Heico-boxen.
" I Sverige har Heico en speciell återförsäljare, men i Tyskland går det via Volvohandeln. Med hjälp av extra styrbox tas Volvos fartspärr bort."

Så det står inget annat än att Heico kan leverera via sina återförsäljare..............
av Cox
#1408588
Vem bryr sig, skulle jag köpa en bil med tanke på prestanda, blir det inte en Volvo

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av troubleshooter
#1408633
Kan hålla med om att om det är en prestandabil man vill ha skulle det nog inte bli en Volvo, men det skulle vara intressant att få del av statistiken hur många som faktiskt har dött eller skadats svårt i en nyare Volvo som körts över 180 km då man valt att sätta spärren där, sen om man försöker titta in i framtiden så lär väl inte elbilarna gå mycket fortare ändå om man vill ha en någorlunda räckvidd, speciellt om man vill ha värme eller kyla samtidigt ;-)
av AndS
#1408635
Är väl mera intressant om hur många som använder hastighet över 180.
Att hastighet påverkar risken att dö finns statistik på.
av Cox
#1408657
Helt klart att det påverkar, med andra ord borde Volvo begränsa hastigheten till ca 80-120

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av AndS
#1408685
Cox skrev: tor 22 okt 2020, 21:32 Helt klart att det påverkar, med andra ord borde Volvo begränsa hastigheten till ca 80-120 Bild
Det är ju skillnad på en bil med klen motor som får sega sig upp till 180km/h mot en med fartspärr men har kraften att dra upp till fartspärren. Så min gissning är att fartspärren Volvo infört på 180 km/h har för 99,9 % minimal praktisk betydelse om accelerationsförmågan finns kvar.
Skulle faktiskt vara intressant med statistik från bilarna hur ofta de körs t.ex. över 140-160 km/h. Är ingen ivrare för varken det ena eller andra men funderade lite över vad det verkliga behovet är.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1408689
AndS skrev: fre 23 okt 2020, 07:11
Cox skrev: tor 22 okt 2020, 21:32 Helt klart att det påverkar, med andra ord borde Volvo begränsa hastigheten till ca 80-120 Bild
Det är ju skillnad på en bil med klen motor som får sega sig upp till 180km/h mot en med fartspärr men har kraften att dra upp till fartspärren. Så min gissning är att fartspärren Volvo infört på 180 km/h har för 99,9 % minimal praktisk betydelse om accelerationsförmågan finns kvar.
Skulle faktiskt vara intressant med statistik från bilarna hur ofta de körs t.ex. över 140-160 km/h. Är ingen ivrare för varken det ena eller andra men funderade lite över vad det verkliga behovet är.
Kör jag i 140 på motorvägen hem till mig blir jag garanterat omkörd av exempelvis Bentley, Rolls-Royce, Mercedes S-klass, BMW X7, Audi SQ7, Porsche eller något annat fläskigt. Senast var det en Audi R8 V10.
Dessa bilar skulle jag säga har större behov av hastighetsspärr än en Volvo med sur dieselmotor.
Om nu så få ägare kör över 180, exempelvis tyskar och vi som reser i det landet ibland gasar på lite, är ju behovet åter igen väldigt lågt att införa detta dårskap. Om Volvo vill att jag ska gå från märket för att ha den möjligheten är jag absolut inte främmande för det, jag har haft flera tyska bilar tidigare och det har också gått bra.
Det finns noll lyx, flärd och prestige i ett märke vars bilar blir omkörda av exempelvis Dacia och Lada.
av AndS
#1408700
Då är det inte behovet som styr utan att du ogillar att bli omkörd, dvs det tillhör status med snabb bil "Det finns noll lyx, flärd och prestige i ett märke vars bilar blir omkörda av exempelvis Dacia och Lada."
Och om följande händer "EU vill med de nya reglerna från 1 juli 2022 försöka förebygga de 25 000 dödsfall och 140 000 svåra personskador som sker varje år i trafikolyckor"
Men du kommer ändå inte att slippa "Kör jag i 140 på motorvägen hem till mig blir jag garanterat omkörd av exempelvis Bentley, Rolls-Royce, Mercedes S-klass, BMW X7, Audi SQ7, Porsche eller något annat fläskigt. Senast var det en Audi R8 V10." om fartspärren hamnar på 180 km/h.

Men nu är vi inne på beteendevetenskap om hur vi uppfattar "bilen" som statusobjekt utifrån din beskrivning och inte det verkliga behovet. :-) :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1408704
Jag har inget emot att bli omkörd, det bli man dagligen i Stockholmstrafiken.
Däremot ogillar jag att andra ska peka på att jag inte ska och inte får. Individens ansvar står jag mer för.
2018 hade endast 9% av alla trafikdöda färdats på motorväg, så sannolikheten att dö i 170 km/h på en mindre väg är större.
Men som sagt, jag kan absolut köpa något annat som ger det jag söker i en bil. Inget tvingar mig att beställa en ny Volvo och gynna svenska arbetstillfällen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]