Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
#1408562
Låter som en knäpp fråga men det är så här:

Jag har meckat med bilar i många år och kan det mesta. Bytt mängder av kamremmar under åren så den biten kan jag. Orsaken till min fråga är att jag lyfte på motorhuven och tittade efter kamremmen. Normalt sitter den utanför motorn under en plast- eller aluminiumkåpa som går från vevaxeln upp till och ofta jäms med eller lite över topplockets övre del. Till min förvåning såg jag inget sådant. Jag ser bara ett motorfäste, aggregatrem(ar) och innanför det ser jag motorblocket. Någon plats, kanal eller kåpa för kamremmen ser jag inte. Jag står utanför och tittar ner och lyser med ficklampa.

Alltså, var sitter kamremmen?

EDIT 1:
Letade lite och på ett ställe här på forumet står det att jag har kamaxelkedja?? Överallt på andra platser står det kamrem. Men det är nästan så man tror det sitter en kamaxelkedja där eftersom jag inte ser någon kamaxelrem.

EDIT 2:
Tryckte ner huvudet mer i motorrummet och ser nu en plastkåpa ungefär från där vevaxeln går ut, men den går bara halva vägen upp. Kan det vara så att det är en rem som driver någon balansaxel och därifrån drivs kamaxeln på annat sätt?
av linnar
#1408579
TommyP86 skrev:Nej, den är driven precis som vanligt.
IMG_4984.jpg
Ja, det är så det skall se ut men så ser inte min ut.
Klumpen som sticker ut från kamdrevet i toppen finns inte. Det ser ut som om det inte finns något utrymme för remmen under toppen av det jag kan se på min bil. Jag skall kolla igen!
av linnar
#1408580
Rådlös skrev:Den äldre 1.8 F och 2.0 F har kamkedja. Men T4 F skall ha kamrem vad jag har kunnat läsa mig till.
Så har jag också förstått det men kan inte se att jag har kamrem i min V60 T4F.
Jag har en 1.8F också, den har kamkedja och ser ut som min T4F där remmen skall sitta.
av linnar
#1408620
TommyP86 skrev:Ser inte motorn ut sådär har du ingen t4f, så att säga
Det finns bara 1, och det är så den ser ut. Mer monterad, så här:
IMG_4102.jpg
Exakt så ser min ut!
Men de där två plastbubblorna som sticker upp slutar tvärt ovanpå motorfästet av avd jag sett. Observera att jag kan ha helt fel och har säker också helt fel. Jag skriver bara efter hur jag såg det vid en sabb blick ovanifrån med ficklampa. Nå, om jag skall förklara vad jag sett:

I bilden här ovan ser vi två plastbubblor sticka upp. Normalt brukar det vara skydden för kamaxeldreven. En av dem (den högra) slutar tvärt ovanför motorfästet. Därunder kan ingen rem gå.
Den vänstra slutar som den ser ut på ovansidan mot motorblocket. Jag ser ingen rem komma ut under den. Tittar man under den sistnämnda ser man ett utstickande plastskydd. Det skyddet börjar vid vevaxeln och slutar under den vänstra plastbubblan. Mellan dem går ingen rem. Vi vet att det skall finnas en rem men var går den?

Läste nu att motorns topp är konstruerad av Volvo och har bara en kamaxel och ett kamaxeldrev. De har gjort så därför motorn skall ha turbo och låg inre friktion. Med turbo och de effekter vi talar om behövs inte 4 ventiler/cyl.

Med ovanstående vetskap är då den högra plastbubblan i bild bara för utseendet med den vänstra innehåller kamaxeldrevet. Nu blev det lättare. För nu kan ju den högra plastbubblan skuta i ingenstans för den innehåller inget drev eller rem.

Remmen sitter då alltså på motorns vänstra sida på bilden. Hur är den då inkapslad när inkapslingen inte syns? Eller har den samma färg som motorblocket så att man helst enkelt inte ser den?

EDIT:
Tror nu att kamremmen sitter längre in i motorn är vad man ser när man tittar på motorn. Den vänstra av de två plastbubblorna innehåller inte drevet, den innehåller påbyggnaden på drevet som sköter kamvinkeln under gång.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]