Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1408399
Lucif3r skrev: ons 21 okt 2020, 12:43 Med huvudsaklig brukare menas den personen som använder bilen mest. Enligt det du säger så är det DU som använder bilen mest, därav är DU den huvudsaklige brukaren. Och det är just då det kan bli problem med försäkringen om den står på någon annan(som din särbo).

"Under förutsättning att det är du som är huvudsaklig brukare gäller försäkringen även för den som lånar din bil."

Så, det dom menar här är alltså att sålänge försäkringstagaren(=din särbo) använder bilen mest(=huvudsaklig brukare), så gäller försäkringen även när du lånar bilen.
MEN, är det så att din särbo INTE använder bilen mest av er, så gäller inte försäkringen när du kör bilen.
Den biten brukar dom flesta f-bolag ha överseende med om man bor i samma hushåll dock, men inte om man är särbos med en hyffsad sträcka mellan sig(t ex inte grannar).

Mitt råd är att din särbo säger upp försäkringen och du istället tar en försäkring i ditt namn(hos vissa f-bolag kan man överlåta sin försäkring till någon annan, utan att behöva gå uppsägning->nytäckning). Då minimeras risken för ev. bråk vid försäkringsfrågor. Man måste inte stå som ägare på en bil för att försäkra den(jag tror dock ägaren av bilen måste ge sitt medgivande).
Tack
nu förstår jag så jag vet om ska vi göra ägarbyte eller om det finns annan lösning.
#1408400
Solomon skrev:nu förstår jag så jag vet om ska vi göra ägarbyte eller om det finns annan lösning.
Ja, man måste göra ägarbyte. Man kan inte försäkra någon annans bil.
#1408676
Lucif3r skrev: ons 21 okt 2020, 12:43 Med huvudsaklig brukare menas den personen som använder bilen mest. Enligt det du säger så är det DU som använder bilen mest, därav är DU den huvudsaklige brukaren. Och det är just då det kan bli problem med försäkringen om den står på någon annan(som din särbo).

"Under förutsättning att det är du som är huvudsaklig brukare gäller försäkringen även för den som lånar din bil."

Så, det dom menar här är alltså att sålänge försäkringstagaren(=din särbo) använder bilen mest(=huvudsaklig brukare), så gäller försäkringen även när du lånar bilen.
MEN, är det så att din särbo INTE använder bilen mest av er, så gäller inte försäkringen när du kör bilen.
Den biten brukar dom flesta f-bolag ha överseende med om man bor i samma hushåll dock, men inte om man är särbos med en hyffsad sträcka mellan sig(t ex inte grannar).

Mitt råd är att din särbo säger upp försäkringen och du istället tar en försäkring i ditt namn(hos vissa f-bolag kan man överlåta sin försäkring till någon annan, utan att behöva gå uppsägning->nytäckning). Då minimeras risken för ev. bråk vid försäkringsfrågor. Man måste inte stå som ägare på en bil för att försäkra den(jag tror dock ägaren av bilen måste ge sitt medgivande).
Hur ska försäkringsbolaget kunna hålla reda på vem av du och din särbo som kör mest mil med bilen?

Jag tycker det verkar totalt onödigt att göra ägarbyte.

Jag och min sambo äger olika bilar och vissa veckor kör vi varandras bilar pga hur våra jobb ser ut, ska vi göra ägarbyte varje vecka och teckna nya försäkringar.

Bolaget har ju inte en susning om vem av er som råkar lägga flest mil på era två bilar om ni inte börjar föra privata körjournaler och skickar in till era försäkringsbolag månadsvis, men varför skulle ni göra det.

Nä kör lugnt vidare som ni har det.
#1408683
Tackar för eran tips!

Jag och tjejen ringde till volvia igår. Dem säger att hon äger bilen hon ska betala försäkring sa gubben. Även jag kan köra men han sa att om det är bara jag som kör bilen då bättre att göra ägarbyte annars om vi båda två köra bilen Inge problem. Så nu slipper vi göra ägarbyte.
#1408684
Att bolagen pratar om huvudsaklig brukare har ju att göra med att de inte vill att unga som bor hemma skriver bilen och försäkringen på sina föräldrar. Då missar ju bolaget en dyrare premie. I detta fallet är ju säkert premien liknande oavsett vem av er som står på bilen så bolaget lär inte bry sig så mycket om hur ni gör.
#1408707
Precis, eller för att 19-årige Gasar-Benny nyinflyttad i Tensta inte ska försäkra in BMW M3 på farmor Berta i Orsa för att spara pengar.

Man vad är igentligen juridiska definitionen av "Huvuds<kligt brukare"

Om jag kör bilen till jobbet var eviga dag, 225 dagar * 1 mil till och från jobbet = 450 mil/år och min sambo tar bilen några dagar på semestern och kör till Madrid och besöker sin kusin = 550 mil.

Vem är den huvudsaklige brukaren ? Den som kör flest ggr eller den som kör flest mil ?????
#1408711
Vem som är den huvudsaklige brukaren vet du först efter det provats i domstol, eftersom det är en bedömningsfråga.

Jag törs dock gå så pass långt att påstå att det är ett icke-problem i detta fallet. Två personer som är i ungefär samma ålder och bor i närheten av varandra torde inte få några som helst problem med detta. I de fall jag känner till där försäkringsbolaget inte velat betala har det varit synnerligen tydligt att det rört sig om försök att minska försäkringskostnaden (motorstarka bilar skrivna på föräldrar eller andra släktingar som bort långt bort...).

Med det är klart -- om man vill vara helt säker så är det bara att skriva över bilen. Jag hade inte gjort det.

Jag låter gladeligen min dotter låna en av våra bilar även om hon nu är skriven dryga 20 mil från oss. Hon får också låna bilen ett par veckor eller någon månad om det behövs. Jag räknar kallt med att det inte blir några problem -- men blir det problem kan jag leva med det.
#1408712
Svarar mig själv.....

Inte ens hovrättens jurister är tydligen eniga om vad "Huvudsaklig brukare" innebär ,,, tez

5.2.3.1 Svea Hovrätt, mål T 2008-08

Bakgrund
En kvinna köpte enligt ett köpekontrakt en bil av Bilia på avbetalning. Hennes dotterson
brukade bilen i två dagar och under en av dagarna krossade någon en ruta till bilen, hällde in
bensin och satte eld på den. Kvinnan hade försäkrat bilen hos IF och ville ha ersättning. IF
vägrade utge ersättning eftersom de inte ansåg att kvinnan var fordonets verklige ägare och
huvudsaklige brukare.


Kommentarer
Detta mål är intressant eftersom det rör rekvisitet ”huvudsaklig brukare”, något som inte tagits
upp i särskilt många fall. Det fanns inte heller några tvivel om att kvinnan var ägare till bilen.
Målet rör således inte en klassisk skenförsäkring, utan frågan var om hon var huvudsaklig
brukare och vad det innebär. Egentligen ger inte domstolen något tydligt svar på vad det
innebär att vara huvudsaklig brukare. Enligt tingsrätten hade kvinnan inte körkort utan blev
skjutsad med bilen. Det tyder på att det är svårt för en person att vara huvudsaklig brukare om
denne inte själv kör bilen eller om bilen inte framförs av någon som personen delar hushåll
med. Det är intressant att det fanns en skiljaktig mening i hovrätten. Det framkommer tyvärr
inte av domen hur han resonerat kring begreppet. Det tyder dock på att det inte är alldeles
självklart och att det finns ett utrymme för att tolka vad det faktiskt innebär att vara
huvudsaklig brukare. Enligt det skiljaktiga hovrättsrådet kunde uppenbarligen kvinnan vara
brukare om hon tänkt utnyttja bilen genom att bli skjutsad.
Frågan är om syftet med rekvisitet
huvudsaklig brukare har något stöd hos allmänheten. Syftet är främst att knyta rätt risk till den
fara föraren utgör och är inte till för att hindra de som ”fuskar”. Det kan naturligtvis innebära
att människor som vill utnyttja andra som förare inte kan försäkra bilen, trots att de ändå kan
ha stor nytta av sin bil.


https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/2 ... 2047_1.pdf
#1408733
VolvoB20 skrev:Hur ska försäkringsbolaget kunna hålla reda på vem av du och din särbo som kör mest mil med bilen?
Det behöver de inte göra. De kräver av försäkringstagaren att kunna visa det (om de fattar misstanke). Det blir då en fråga om bedömning som grundar sig i vem som betalar finans, försäkring, parkeringskvitton, servicar osv. Är allt i sin ordning är det inga problem för en normal bilägare att visa att man betalat sånt. Men tant Agda i Glappträsk som försäkrar en M3 åt barnbarnen har inte en chans då.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]