Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1406017
Hej!

Min 850 hostar vid acceleration / gaspådrag när den är i arbetstemp eller strax under. Detta sker intermittent och endast under vinterhalvåret. Har precis börjat nu i oktober. Bilen har betett sig likadant i säkert tre års tid, börjar på hösten, ger sig mot våren. Ganska otroligt men så är det. :-o Har lagt tid och resurser att försöka åtgärda utan vidare lycka. Någon som har några idéer eller hört talas om något liknande?

Bilen är en -93 10ventiler. Allt efter tändspole är bytt, endast använt Bosch. Bränslefilter bytt.

Mvh
#1406026
Fenixsystemen är lite jobbiga med att man inte så lätt kan läsa ut vad givarna har för värden.
Insugstemp, mm.
Just eftersom det är temperaturrelaterat.

Du får ingen oljedimma i fördelarlocket?
Läckande packbox alltså.

Rycken du beskriver är OFTAST tändningsrelaterade. Kablarna speciellt, men dom var visst nya.
Dessa motorer är faktiskt lite kinkiga med tändstiften, enl vad man hör. NGK och Brisk vet jag personligen att dom går bra på. Kanske Bosch också.....

Ta upp Vevaxelsensorn och rengör den.

Slangar har har du kollat upp?
Speciellt den till MAP sensorn.

Kanske kolla så det inte är tät vevhusventilation också.
#1406046
Tack för tipsen.

Har mätt upp motståndet i tempgivarna för luft och kylvätska, verkar visa vad de ska.

Vevhusventilationen är åtgärdad för ungefär två år sedan. Den var i ok skick redan då men passade på ändå.

Hade lös fördelarlocket tidigare i veckan. Ser ok ut.

Stiften är av en 4-polig Bosch variant. Kommer inte ihåg exakta namnet.

Vakuumslangar ser ok ut.

Relät är inte bytt under min tid med motiveringen att bilen bara beter sig såhär på höst/vinter. Och att den inte tvärdör utan varning som man läst om.

Hur skulle tändningslåset vara dåligt?

Har funderat på tps-givare själv. Borde kanske sättas på att göra listan.

Ett tillägg: när det är så värst så har bilen blöddrat så mycket att den lägger av. Sen startar den inte förrän den har stått ett bra tag. Sur? Fick en kommentar från en verkstad att de tyckte oljan luktade bensin.

Bilen sätter inga felkoder.
#1406196
stenudden skrev:Hur skulle tändningslåset vara dåligt?
Jag tänkte om det blir fukt i låset så här års vad vet jag. Men glappa är de ibland men det brukar vara hela tiden.
Soppa pumprelät är gammalt o gillar kanske inte fukt lika bra längre.
Tps givare kan ju vara kontakten på den som är fullt med div skit. Tps kan liknas vid en gammal volym kontroll den slits och blir död på ett eller flera ställen. Men på din senaste beskrivning av symtom kan jag tycka det låter som fördelare rotor osv även fast du bytt. Min bar sig åt så där innan jag bytte (lock rotor kablar bosch). Stiften till NGK.
Tändspolen är inte bytt vad jag fattat. Är den dålig kan den jävlas nu när det är kallare o blötare.
Vad föregående talare föreslagit skulle jag kolla upp noga även det. Trots att det mesta är grejat tidigare.
Några felkoder/lampor är det sällan man får av de här jävla Fenix systemen så vida man inte lossar nån kontakt när motorn är igång.
Bara min egen erfarenhet av dem hittills.
#1408332
Tempgivaren (kylvätska) kan ställa till en hel del om den är "halvdålig" Har du inget avbrott i denfår du ingen felkod. Däremot kan den ge ett värde (intermittent) som visar at motorn är varmare än den är, bränsleblandningen bli för mager och bilen går dåligt.
#1408570
Hej igen, jag har inte lagt speciellt mycket tid för felsökning. Modigt nog så körde jag norrbotten-stockholm med bilen för en vecka sedan, bilen gick underbart hela vägen ner och har funkat bra hittills här nere i 08 land. Innan jag åkte tog jag isär i sort sätt varenda kontakt till givare och rengjorde dessa. Oklart om detta gjort något men kanske.

Jag loggade in på forumet idag däremot för att jag har ett nytt fel på bilen.... Snart blir det skroten. Jag skulle iväg som vanligt varpå bilen startar perfekt, går 5 sekunder, sen tvärdör. När jag sätter tändningen i läge II så hör jag inte bränslepumpen. Inget bränsletryck vid fuelrail heller. Testar brygga relät i uttag 15 och 87, detta hjälpte inte. Misstänker att pumpen var less livet. Kollade felkoder i A2 bara för att, fick upp:
1-2-3 Motortempgivarsignal saknas eller är felaktig (kanske intermittent fel, inte sätt denna tidigare nämligen. Kanske är som @rd350 skrev.)
3-1-4 Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig (Om jag har förstått rätt ska detta inte påverka start på 10v fenix5.2?)
3-4-3 Styrsignal för bränslepumpsrelä felaktig (inte så konstigt, drog ju ut relät)

Nollade dessa och de kom inte tillbaka, fick ju dock inte igång bilen. Den kanske måste starta och gå ett tag för att de ska dyka upp igen.

Så en ny dag nya plågor. Gör kanske en ny tråd om detta om det inte löser sig, ska nog gå och felsöka bränslepumpen ytterliga innan jag beställer en ny.

Spontana tankar utöver att skrota bilen?

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen