Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1408215
Hej,

En fråga till någon som vet mer i ämnet:
Kan ett dåligt/ev. fuktskadat relä göra så att extraljus/ramp lyser svagare?

Min ramp lyser svagare om jag slår av/på extraljuset snabbt (typ inom 5-10 sekunder).
Om jag däremot väntar 30 sekunder eller upp till 1 minut (eller mer) så lyser rampen med sin fulla kraft.
Rampen är tät och alla kopplingar är täta, det enda jag kan tänka mig är att reläet har fått fukt i sig vid motortvätt.

Om man ska testa att byta relä (det kostar ju inte många kronor), kan man skaffa vilket som från Biltema, Jula etc om det är samma "siffror och streck" ritat på det?
Är ett dyrare relä en mer hållbar investering eller är det "sak samma"?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1408220
Ett vanligt mekaniskt relä ska inte kunna göra något svagare. Det är bara en av och på-brytare styrd av en magnetspole. Fukt brukar förstöra hela reläet, t ex att det blir korrision i kontaktbläcket. Men, då funkar det inte alls, och skulle vara konstant.

Ang relä så beror det ju helt på hur din koppling ser ut... Men om vi förutsätter att det är en klassisk koppling så funkar "vilket relä som helst", bara det är speccat för mer ampere än rampen drar, och att spolen är +12V(vilket det alltid är i relän avsedda för bil).
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1408230
Hmm... Okej!
Hela kabelhärvan är den som säljs hos Bilia (Modernum?), jag kopplade den i rampen men övriga delar av inkopplingen gjordes hos Bilia förra hösten i samband med service (stift i kontakter, mjukvara etc.). Allt sitter lika fast nu som då.
Det var i söndags som jag märke det för första gången under en 40-milas mörkerkörning, var samma sak idag på morgonen.
Reläet sitter direkt under huven, innanför/vid vänster strålkastare, så det sitter inte direkt undangömt.

Jag tänkte att fukt kanske kunde ha gjort reläet "slöare", att det inte "händer med"?
Hade det varit "dold fukt" i rampen så borde det ju också vara konstant kan jag tycka, eventuellt med trasig säkring som följd.
av Henkan
#1408232
Prova att koppla förbi reläet genom att koppla ihop de två ledningarna som reläet bryter, 30 och 87 brukar de vara numrerade. Jämför om ljuset blir starkare. Det borde inte vara reläet som är fel men då har du testat det.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1408233
Visst kan reläet ha blivit slöare, men det är som sagt en "av-på"-brytare, det finns inget mellanting.
Det enda jag kan tänka mig är att det inte flödar tillräckligt mycket ström genom reläet för att rampen ska kunna starta på "full styrka", men samtidigt borde symptomen vara tvärtom då. Dvs att det lyser starkare om du stänger av och sätter på dom igen, och svagare om du väntar ett tag så rampen blir kall. Även LED-belysning tar en viss tid på sig att uppnå full styrka från kall, om än inte i närheten av samma tid som t ex xenon.

När rampen lyser svagare, lyser den konstant svagare eller uppnår den full styrka efter X antal sekunder?

Men prova ett annat relä i första hand. Om det inte hjälper så ligger nog felet någon annanstans, t ex batteriet och/eller generatorn. Jag tänker att när du stänger av och sätter på rampen snabbt så har bilen/batteriet inte hunnit återhämtat sig, så det blir ett markant spänningsfall i systemet.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1408245
Tack för tipsen.

Batteriet är nytt, bilen är nyservad och inga tecken på att generatorn är dålig. Inga andra felkoder på detta heller.
Rampen lyser upp som den ska, men vid dessa tillfällen är styrkan inte lika intensiv som vanligt. Ingen tilltagande styrka förrän jag slår av, väntar och slår på igen.

Upplevelsen är att det som levereras från batteriet inte når hela vägen fram till rampen vid varje tillslag.
Eftersom reläet sitter oskyddat och har fått sig en och annan oavsiktlig dusch vid motortvätt så börjar jag nog att byta det.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]