Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1408103
lpsaro skrev: fre 16 okt 2020, 15:55 Förstår inte grejen med bensinvärmaren v60 T8. Kört nu sedan det blev kallt ca 9 mil endast på el i stan ca 8 km åt gången, till och från jobbet. Bensinförbrukningen ligger på 3,4 liter/100mil!!! Det stinker bensin varje gång jag kliver ur bilen. Har stor lust att stänga av tillskottsvärmaren och köra i täckjacka och mössa, rattvärmaren funkar ju så lovikavantarna kan jag skippa...hur som helst, känns inte premium alls.
En annan sak är att varje gång bensinmotorn går igång (från kall) så går den orent och ligger på max förbrukning under ett par minuter. Låter också som en diesel och är orkeslös. Någon mer som upplevt ovanstående?
Det känns inte alls frestande att "byta upp sig" till en T8 från en sexcylindrig T6. Det blir nog elbil istället. Jag har faktiskt redan beställt en Tesla, men det är 12 månaders leveranstid och beställningen är inte bindande.
av DavidBlomqvist
#1408221
SemiImbecille skrev:
DavidBlomqvist skrev:
lpsaro skrev:Förstår inte grejen med bensinvärmaren v60 T8. Kört nu sedan det blev kallt ca 9 mil endast på el i stan ca 8 km åt gången, till och från jobbet. Bensinförbrukningen ligger på 3,4 liter/100mil!!! Det stinker bensin varje gång jag kliver ur bilen. Har stor lust att stänga av tillskottsvärmaren och köra i täckjacka och mössa, rattvärmaren funkar ju så lovikavantarna kan jag skippa...hur som helst, känns inte premium alls.
En annan sak är att varje gång bensinmotorn går igång (från kall) så går den orent och ligger på max förbrukning under ett par minuter. Låter också som en diesel och är orkeslös. Någon mer som upplevt ovanstående?
Om du förkonitionerar bilen och bara kör 8km så är ju tillskottsvärme helt onödigt, det hinner på sin höjd bli svalt i bilen på den tiden det tar att köra 8km :)
Min tolkning av förkondititioneringen är att man kan slå på rattvärme/sätesvärme med el från laddkabeln men värmen skapas fortfarande av bensinvärmaren även att bilen är inkopplad, den står ju och låter och brummar.
En gissning är att man värmer upp batteri samt coupé m.m. med detta och på så sätt skapar lite längre räckvidd. Största boven för kort räckvidd är ett kallt batteri.

Eller jag kanske har missförstått?

Någon som testat förkonditionering utan tillskottsvärme?
Nästan rätt uppfattat, ratt/sätesvärme slås alltid på vid förkonditionering även utan sladd, (fotnot att sladd behövs vid elektrisk motorvärmare) Besninvärmare används alltid för att värma kupen vid förkonditionering. Funktionen Tillskottsvärme är enbart för att värma bilen under körning på el, när besinmotorn inte går och ger värme i kupen.
av Qualia
#1408356
Visst luktar det gott när det är kallt ute med korta sträcker.

Tesla är en rolig bil,för min del blev det ändå en Volvo, inte riktigt där ännu känns det som, så mina nära vänner får köra de.
Men kvalitet känslan är inget vidare på teslan, dock väldigt bra tekniskt lösning som de har..
av lpsaro
#1415049
Jaha, svinkallt ute. Kabeln är ipluggad i bilen. Appen säger att den inte kan köra förklimat pgr av låg bränslenivå. Minst 9 mil kvar i tanken enligt färddator. 5 km till jobbet och kommer bara köra på el. Vad f-n är problemet volvo! Jag kan väl få välja själv när jag vill använda bränslevärmare eller el!!! Kan inte heller fjärrstarta motorn... lägg ner skiten...
Användarvisningsbild
av Paglar
#1415096
lpsaro skrev: fre 27 nov 2020, 07:27 Jaha, svinkallt ute. Kabeln är ipluggad i bilen. Appen säger att den inte kan köra förklimat pgr av låg bränslenivå. Minst 9 mil kvar i tanken enligt färddator. 5 km till jobbet och kommer bara köra på el. Vad f-n är problemet volvo! Jag kan väl få välja själv när jag vill använda bränslevärmare eller el!!! Kan inte heller fjärrstarta motorn... lägg ner skiten...
Ja så är det, jag konstaterade det redan på mina tidigare V90-Dieslar.
För att vara helt säker på värmarstart så får man i praktiken inte låta bränslenivån sjunka under 1/4 tank.
På tidigare Volvobilar med värmare brukade lamptändning på bränslemätaren vara lika med att värmaren inte gick igång.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1415103
Håller med i sakfrågan, men samtidigt, hade man tillåtit all värme på el, hade ju alla varit än mer förbannade på att räckvidden varit VÄRDELÖS för att man skulle bränt all el på värme.

Ett synnerligen delikat trade-off-problem avseende räckvidd(sångest) och vanesaker vid att man absolut vill ha ALL funktionalitet (x-gånger bättre, mtp på hur mycket deg man lagt på vagnen) som man hade på sin "vanliga" bil. Någonstans måste kakan ta vägen...

Men visst, just orenade avgaser har ju ingenting med miljö att göra. Och frågan är ju den om plug-in-hybrider överlag har det heller?
av Hemingway
#1415108
hållundan skrev: fre 27 nov 2020, 12:44 Håller med i sakfrågan, men samtidigt, hade man tillåtit all värme på el, hade ju alla varit än mer förbannade på att räckvidden varit VÄRDELÖS för att man skulle bränt all el på värme.

Ett synnerligen delikat trade-off-problem avseende räckvidd(sångest) och vanesaker vid att man absolut vill ha ALL funktionalitet (x-gånger bättre, mtp på hur mycket deg man lagt på vagnen) som man hade på sin "vanliga" bil. Någonstans måste kakan ta vägen...

Men visst, just orenade avgaser har ju ingenting med miljö att göra. Och frågan är ju den om plug-in-hybrider överlag har det heller?
Jag tycker inte den "tradeoffen" är svår alls. Kör 100% på el tills bensinmotorn går igång. Många körningar är bara 0,5-2 mil och då vill man genomföra det helt utan bensin. Räckviddsångest finns inte på laddhybrider, du har ju alltid bensin (ibland diesel) att tillgå. Om det sedan blir 28 km på el på en 30km resa så är det ju bättre än att konstant dra 0,2l/milen i uppvärmning.

För de med ett lämpligt körmönster så är hybrider bra för miljön, kanske även bättre än rena elbilar. De små batterierna nyttjas verkligen till fullo, istället för ett 80 kWh batteri som går mellan 80 ner till 70 kWh. Via har fem hybrider på jobbet där 95/100 resor är under 4 mil tur och retur. Bilarna står i varmgarage. De har förbrukningar på under 0,1l/milen i långtidsfärddatorn. Hade vi haft rena elbilar så hade utsläppen för att skapa batterierna sannolikt varit högre än den där 0,1/liter milen.

Men kör man mest långkörning så är det såklart inte samma sak. Men det är som att fiska med en ridpiska. Använder man rätt verktyg vid fel tillfälle är ju allt i förlängningen värdelöst.
av Lövet
#1415157
hållundan skrev:Håller med i sakfrågan, men samtidigt, hade man tillåtit all värme på el, hade ju alla varit än mer förbannade på att räckvidden varit VÄRDELÖS för att man skulle bränt all el på värme.
Fast varför kan inte bilen få värma på el när kabeln är ansluten? Det hade ju ofta räckt som värme på kortare sträckor.
av lpsaro
#1415188
Varför kan jag heller inte få möjligheten att välja? Om jag har fulladdat batteri och vill köra bränslevärmaren så jag får isfritt och varmt i kupén borde jag kunna göra det. Jag vet ju själv hur långt jag ska och att både batteri och nästan en fjärdedels tank bensin skulle ta slut handlar ju om minst 12mil. Jag ska ju som sagt åka ca 1 mil tur och retur.
Uppenbarligen måste man alltid köra runt med full tank på vintern... dessutom funkar det rätt dåligt att köra på el när det är under 0 grader, bensinmotorn startar hela tiden.
av calkenneth
#1415217
Så jag förstår rätt...

Jag parkerar min v60 MY20 T8 i ett garage inomhus så det blir aldrig särskilt kallt när jag ska köra bilen. Jag har temperaturen satt till 21 grader. När jag kör runt i Pure läge så märker jag att bensin nivån sjunker och att bilen luktar bensin när jag kliver ur.

Är detta pga att bilen använder bensin för att hålla kupé varm?

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]