Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1407291
Står i begrepp att köpa en andra-/ vinterbil för max 80.000 kr. Har sedan min ungdom alltid ägt olika Volvomodeller men funderar lite på en Daimler (Mercedes), vilket innebär okänt vatten för mig. Har sett att det finns en hel del med dessa bilar i de nedre klasserna för normalt folk (S-, E-, och C-klass) för överkomliga priser vid mätarställningar 18-25K och 8-12 år gamla. Vad säger ni som har erfarenheter av Mercedes? Tänker närmast på:

- motorernas tillförlitlighet
- allmän hållbarhet
- rost
- mycket standardfel
- vad bör man se upp med
- vilka modeller/ motorer bör undvikas
- växellådor hållbarhet
- manuell/ automat
- övrigt

Alla kommentarer mottages med största intresse!
#1407371
Har haft E350 och E280 bensin,2005 års modell. V6:orna har problem med kamkedja/drev. Bromssystem SBC. Vissa automater har gummibands känsla. Vet inte riktigt vad det innebär. S klass låter dyrt som andra bil. Senast hade jag C-klass 320 cdi. Mycket motor i liten bil. Jag tycker Mb är sköna att köra,bekväma. Såg nu att du tittade på 8-12 år gamla. Då finns nog inte SBC kvar,och kamkedjeproblemen över. Annars är det väl som vanligt. Hitta ett välskött,välservat exemplar. Vill du åka billigt,satsa på fyrcylindrigt. Finns ju A och B klass också. Men de kanske är för små för dig
#1407583
Alla de tyska märkeba har från o till haft problem med kamkedjorna, problemen bottnar i för långa oljebytesintervaller. Repkostnaderna skenar vid ras, även om man mekar själv, en så pass "billig" bil blir oftast utdömd som skrot när ett sådant fel konstateras på verkstad. Mercedes är nog överlag bättre än tex Bmw som har ganska usla motorer vad gäller tillförlitlighet och som är otroligt övervärderade....Mercan ger ett väldigt gediget intryck men som andra bil för dom pengarna hade jag valt en Volvo alla dar i veckan. Rostproblemen har i alla fall blivit mindre på Mercedes, tidigare fanns enorma problem med rost.
#1408038
Vill också varna för kamkedjor på vissa modeller.

C180 K har en underdimensionerad enkel kamkedja.
Vet inte när/om det kom en uppdaterad dubbelkedja.
Men minst upp till 2006 års modell finns denna kedja.

Byte av enbart kedja är någorlunda hanterbart.
Dock krävs ofta byte av både kedja + drev (2 st).
Då blir det dyrt, dessa 2 dreven är hutlöst dyra.
Sen tillkommer förståss arbetskostnad på det.
#1408046
x350 och x280 hade härdningsfel på kamaxlarna så det hade inget med service att göra. De var dödsdömda redan när de rullade ut från fabriken. Lyckligtvis är det ganska begränsat till vissa tidiga årsmodeller.

Mellan år 2000 till ungefär 2010 hade Mercedes bedrövligt rostskydd, många är gravt rostskadade vid det här laget.
#1408133
Har Mercedes samma problem som VAG med kedjorna kanske?

Dvs inte bara det att den är enkelkedja med dåligt kuggtag istället för dubbelkedja med drev mer liknande cykelkedja.
Utan också en spännare som helt styrs av oljetryck utan backspärr. Inget oljetryck = lös kedja. Dras då motorn runt det minsta baklänges, (tex parkerar i motlut med växel i) kommer kedjan vara väldigt slack när man startar. = stor risk att den hoppar nån kugg innan oljettrycket spänt den = ventilsallad.

Därtill ska läggas den idiotiskt långa serviceintervall som väldigt många biltillverkare lagt sig till med.

Mercedes brukar ha bra motorer, i alla fall förr.
Rost, som sagt...
Bakhjulsdrift är också lite sjuttiotal.
Kul ett tag i nysnö, men annars rätt så kass när man faktiskt vill komma någonstans också om det råkar vara halt och/eller oplogat.
#1408203
MickeM skrev:Bakhjulsdrift är också lite sjuttiotal.
Kul ett tag i nysnö, men annars rätt så kass när man faktiskt vill komma någonstans också om det råkar vara halt och/eller oplogat.
Hmmm......... Vet inte direkt om jag vill hålla med dig här. Jag har, pinsamt som det må vara, kört fast med V70in(FWD) fler gånger än jag körde fast med förra 945an(RWD).
Båda bilarna har/hade öppna diffar utan massa lull-lull som TRACS eller motsvarande, båda manuella, båda med ABS osv.. Dvs tämligen snarlika rent funktionsmässigt förutom vilken axel den driver på(... och att V70in har nästan 100 åsnor mer än 945an...).
Den fördel jag anser 945an hade över V70in var att man kunde ta hjälp av handbromsen på ett helt annat sätt än på V70in. Tyvärr har jag inte fötter breda nog för att både manövrera koppling-, gas- och bromspedal samtidigt på V70in :P

Men i det stora hela vill jag nog påstå att det nästan inte spelar någon roll vilken ände bilen driver på. Dom kräver bara olika körsätt för att ta sig fram optimalt. Och givetvis bra vinterdäck!
#1408205
Framhjulsdriftens goda rykte är något felförtjänt. Många historier verkar komma exempelvis från Saab 900 som tog sig fram överallt men det beror inte på att den är framhjulsdriven i sig utan att den hade 68% av vikten på drivhjulen. Idag har många bilar mycket närmare till 50/50 så skillanden är ganska liten. Ett visst problem i jättetjock snö kan fås förstås att drivhjulen inte är det första som tar sig in i snön med en bakhjulsdriven bil men då pratar vi tjocka lager med lössnö och så ser ju sällan vägarna ut.
#1408207
Lucif3r skrev:Men i det stora hela vill jag nog påstå att det nästan inte spelar någon roll vilken ände bilen driver på. Dom kräver bara olika körsätt för att ta sig fram optimalt. Och givetvis bra vinterdäck!
Här måste jag konstatera att jag inte riktigt håller med.

Både V70 och 940 har 55-60% av vikten på framaxeln. Det tillsammans med att du kan vrida framhjulen för att få fäste gör att i alla fall jag kommer fram betydligt bättre i en V70, i alla fall utan en massa last eller släp som gör att bakhjulen får bättre fäste.

Naturligtvis går det att ta sig fram med en 940 med bra vinterdäck. Men en V70 är i mitt tycke bättre på att ta sig fram.
#1408530
Var och tittade på en C-klass för några år sedan, en trevlig bil förutom dom felplacerade spakarna vid ratten. :-/
Diskuterade med säljaren om vinteregenskaper, sent omsider kröp det fram att han skulle byta bil just på grund av framkomlighetsproblem med bilen, han skulle gå över till 4MATIC. :-)

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]