Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#1048814
Tar drygt 15 minuter att byta båda dämparna inkl at demontera kanre delen av taket och vika undan så man når dämparna i taket. Köp så nya och med så få mil som möjligt du kan hitta på skroten så blir det billigare utan att dom kommer räcka kortare tid. Är samma dämpare på MY16 som på MY08-09 då jag köpte från en MY16 som knappt var inkörd för att lösa just detta "problem" med min ellucka som ramlade ner vid kallare väder.
225kr/st verkar vara "standardpris" på skroten så 450kr/paret för begagnade och minst 900kr/paret för nya.
Tänk på att stödja luckan när du byter dämpare för luckan är lite halvtung och det kan vara pilligt att peta loss gamla dämparen från inre fästet då man får bryta lite lätt efter man tagit bort clipsen som låser kulleden. Hydrauliken är enbart till för öppning/stängning.
Man måpste givetvis ta bort innerbelysningen i bakdenen först för att lossa skuven som sitter under denna. Annars kommer du aldrig få loss denna täckdel utan att den går sönder. Ev behöver man ta bort beklädnadfen på bakra stolparna så innertaket kan dras ner lite för att komma åt, men tar bara 2 minuter extra.
av aeer
#1049805
Jag har en xc70 uttagen nov2015 och den orkade inte hålla sig uppe idag med lite snö på nummerskylten ( elmanövrerad)
Är lyftarna så svaga eller är det något fel? Löste det denna gången med piassavan men hade aldrig några bekymmer med 245 oavsett tjocklek på snötäcket?
Användarvisningsbild
av NotoriousOLW
#1140459
Ledsen att lyfta en gammal tråd men jag blir inte riktigt klok på en sak.

Jag har en V70 MY08 och har ellucka på den. Jag beställde dämpare från skroten innan jag kollat i min egen bil exakt vad som satt i den. När jag letade runt så förstod jag att det finns två versioner av dämpare, en lite kraftigare med fjäder på utsidan (31217640) och en lite tunnare (31335795).

Jag beställde en av varje då jag fattat det som att det var så det skulle vara för bilar med ellucka. Till bilar utan ellucka fattade jag det som att två av den kraftigare varianten användes.

MEN, när jag bytt den kraftiga på vänstersidan så inser jag att det på min bil sitter en kraftig även på högersidan?!

Frågan är då, ska det vara dubbla kraftiga till min årsmodell eller kan det vara så att tidigare ägare "uppgraderat" ena sidan för att få två kraftiga? Följdaktligen: kan jag använda den klenare varianten jag beställt eller ska jag skicka tillbaka den och beställa hem en till kraftig?
av andersuw
#1140464
Det ska vara två gasfjädrar med artikelnummer 31217640. Den andra fjädern är för årsmodeller senare än din. Så skicka tillbaka den och be att få ytterligare en av den kraftigare typen.
Användarvisningsbild
av NotoriousOLW
#1140465
Tack! Då lägger vi en ny beställning.

Som min farfar brukade säga: "Är huvet dumt blir plånboken tom snabbare" :)
av andersuw
#1140467
Du lär väl få betala för returfrakten men inte mer. Så bara att leka vara-gladleken. ;-)
av Chang431
#1141676
andersuw skrev:Det ska vara två gasfjädrar med artikelnummer 31217640. Den andra fjädern är för årsmodeller senare än din. Så skicka tillbaka den och be att få ytterligare en av den kraftigare typen.
Skall oxå byta dessa, det spelar då ingen roll med höger eller vänster? Bara det är den kraftigare varianten med fjäder? Eller finns dessa med i hö / vä utförande?
av andersuw
#1141766
Stämmer. Samma dämpare på båda sidor om det gäller en bil av MY -08. Volvo ändrade designen med tiden så på senare årsmodeller kan det vara annorlunda.
av Chang431
#1141811
andersuw skrev:Stämmer. Samma dämpare på båda sidor om det gäller en bil av MY -08. Volvo ändrade designen med tiden så på senare årsmodeller kan det vara annorlunda.
Åh katten, tydligen så reggas dom iallafall höger och vänster ( köpte idag) men då är det alltså samma dämpare och man kan bortse från sida när man köper! Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av Nexus
#1407938
Väcker en gammal tråd till liv. Bytte nyligen på min Xc70 2014 med elektronisk baklucka då den inte orkade stanna uppe helt. Fick först fel dämpare. ( 2 st vänster ) På min bil satt det en med fjäder runt på höger sida och på vänster satt det en vanlig. Den med fräder runt är ju på säg 1350 Nm. Den" vanliga" på säg 250 Nm. När jag var och bytte den högra så mumlade han på Bilia något om att jag hade fått fel till vänster sida oxå men eftersom det stämde exakt med artikelnummer på den som satt montera på bilen så var det inget mera om det.
Men jag har funderat på varför det inte sitter likadan på båda sidorna? Enbart den vänstra klenare orkar inte hålla uppe luckan själv ..jag har testat.
Kan någon ha monterat fel sen tidigare eller ska det vara på detta viset? Visst luckan stannar uppe nu men undrar fortfarande varför det sitter olika ??
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]