Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1240181
VOC appen hämtar all data från SMHI OM bara alla bakomliggande servrar fungerar korrekt, OCH om bilen är parkerad så där det finns täckning (med en GSM/3G basstation troligen Telenor). Det är dock flera IT leverantörer mellan bil, SMHI och VOC appen, det händer ibland att någon server går ner, eller att bilen inte hittas.

Det som kunderna behöver tänka på är att det finns internet till VOC appen, och bilen står parkerad så att den har täckning med någon GSM / 3G basstation (troligen Telenor). Ställer du bilen inne i ett garage där det inte finns någon täckning kan inte VOC veta var bilen finns och därför kan man inte få rätt temperatur från SMHI.
#1407797
:mad: Är det här sant? Att VOC hämtar sin information hos extern part och inte i bilen? Isf är det någon som har en finurlig IoT-lösnin för att få faktiskt klimat i bilen?
#1407826
Någon som kommit på hur man får en "refresh" i VOC? har gett upp att titta i VOC då det tagit över 5 minuter att få en uppdatering.
En sensor av IoT typ med eget batteri (https://talkpool.com/temperature-and-humidity-sensor/) som anropas då VOC kollar "status" på bilen t.ex. låst/olåst, med egen batterilivlängd på 10 år... om den sänder vart 5 minut (vilket nu inte behövs utan bara på "pull request")
Patetiskt av Volvo Cars måste jag sägasäga :bored:
#1407827
Någon som kommit på hur man får en "refresh" i VOC? har gett upp att titta i VOC då det tagit över 5 minuter att få en uppdatering.
En sensor av IoT typ med eget batteri (https://talkpool.com/temperature-and-humidity-sensor/) som anropas då VOC kollar "status" på bilen t.ex. låst/olåst, med egen batterilivlängd på 10 år... om den sänder vart 5 minut (vilket nu inte behövs utan bara på "pull request")
Patetiskt av Volvo Cars måste jag sägasäga :bored:
#1407828
Refresh? Hur menar du då?
Bilen pratar för övrigt inte alltid med omgivningen vilket också ställer till saker vad gäller kommunikation. Dessutom kan man, vilket jag drabbats av ett par gånger, råka ut för att bilen saknar mottagning (ja, vi har inte full täckning i detta land) och då får du inte mycket info där inte.
För övrigt skulle inte den där sensorn funka i bilen då den inte klarar av så låga temperaturer, och inte så höga heller för den delen. Så då måste en sådan tas fram, och att använda litiumbatteri i den är kört då batteriet inte klarar av temperaturerna et.c. Så inte så himla enkelt att lösa, samtidigt som man skall få kunderna att betala för kalaset.
#1407847
Det var det första exemplet som jag hittade på en IoT med 10år batteri viduppkoppling till ett LORA nät vert 5e minut. Med tanke på att VOC både kan skriva och läsa till bilens system, är en sensor för -50 till +100 en skitsak. Men visst den kostar pengar. Men VOC lösningen av idag är ju ett skämt, som hämtat från 90-talets WAP lösning ,att hämta en GNSS pos och seda gå till en 3e parts, när man hämtat positionen från bilen... kunde man ju väcka tempsensorn och hämta tempen ochså...
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]