Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
#1407803
Lyfter den här tråden med samma fråga; funkar Biltemas spolar tillräckligt bra för att inte vara dumsnål?

Jag har råkat ut för att två av bilens originalspolar havererat på sju månader. Första gången (i mars) var det ingen katastrof, var typ en kilometer hemifrån på 30-vägar och kunde halta hem mest konfunderad av felmeddelandet: "Sakta ned eller växla upp", blinkande motorlampa och att bilen gick så dåligt. Väl hemma googlade jag fram att det kunde vara just tändspole och kunde då identifiera att det var 2:ans cylinder som inte hade gnista.

I fredags hände exakt samma sak igen, denna gång var det mycket mer olämpligt. Jag och frugan var påväg till Norrköping för ett överraskningsfirande av svärmors 80-årsdag och en liten bit från Södertälje hände samma sak igen. In på Bilia för att se ifall de hade någon spole hemma och någon som hade tid att byta. Dessvärre var det tomt på hyllorna, men de kunde se att Segeltorp hade en hemma. Jag ringde dit och fick tag i deras snabbservicekille Joel, som sa kom hit så stannar jag kvar och hjälper er (detta var fredag eftermiddag och han var nog påväg att sluta för dagen).

Sagt och gjort, vi vände och körde med en krasslig bil till Segeltorp och mycket riktigt, nu hade 5:ans spole lagt av. Joel bytte den och bilen gick som den skulle! Vi fick betala det mycket facila priset 1700 kr eftersom Joel inte ville ta betalt för felsökning då jag vetat vad felet var när jag kom in med bilen.

Vi hade tappat 1 1/2 h men hade precis tid att checka in på hotellet i Norrköping, duscha och kränga på oss finkläderna och sedan gå med snabba steg till den bokade (och Covid-säkrade) lokalen på avtalad tid. Joel på Bilia i Segeltorp är vår, och svärmors, stora hjälte! :-)

Jag tänker nu så här; eftersom två av fem tändspolar givit upp inom sju månader så känns sannolikheten rätt stor att ytterligare spolar havererar inom kort. Det är ju busenkelt att byta spolar, så jag tänker att jag skulle kunna ha en i reserv liggande i bilen tillsammans med erforderliga verktyg. Dock känns det ju onödigt att betala 3 ggr så mycket för att ha en original liggande om det eventuellt kanske skulle hända.

Så, har några av er erfarenheter av Biltemas spolar till P2-bilar och vill dela med er av dem?

Mvh
Fred
av Andreas12
#1407815
Har ingen erfarenhet av Biltemas men hade hellre tagit en org spole från skroten o haft som reserv.
Hade en Toyota en gång som spolen gav upp på.
Visa sig att den som gav upp var den enda som var bytt sen bilen var ny, o det var ändå NGK.
Org brukar hålla längre.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1407825
Fred skrev:Jag tänker nu så här; eftersom två av fem tändspolar givit upp inom sju månader så känns sannolikheten rätt stor att ytterligare spolar havererar inom kort.
Jo så tänkte jag med när jag köpte 2st beggade original på skroten alla är antagligen lika gamla typ som med glödlampor. Det var dock bara en som sagt upp sig på min bil.
Helst ska väl alla bytas till nya original samtidigt men det var jag för snål för.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av BT spolar till din typ av motor. Men original kan man ju iaf anta är bäst.

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?