Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1388380
Nu har jag konstaterat att tryckvakten på lågtryckssidan (den som sitter vid torpedväggen) bryter strömmen och kompressorns stannar. Efter några få sekunder sluter kontakten och kompressorn startar. Så där håller det på hela tiden. Systemet är fyllt med rätt mängd R134a. Så antingen har tryckvakten ändrat sin omslagspunkt eller så är expansionsventil eller möjligen förångare igensatt så att tryckfallet blir för stort. Någon annan rimlig förklaring kan jag inte komma på... Kan det möjligen vara den försvunna oljan som har kleggat igen expansionsventilen?
När AC:n är avstängd eller då motorn står still så är tryckvaktens kontakt sluten. Så tryckvakten är inte helt havererad, den slår ju till och från. Känns faktiskt lite osannolikt att den skulle ha flyttat omslagstrycket men fortfarande fungera..
Förresten, var sitter expansionsventilen? Antar att den är instoppad i rören i motorrummet någonstans? V70 mk 1 -00
exp.JPG
exp.JPG (9.55 KiB) Visad 369 gånger
#1388596
Skräp.. Expansionsventilen verkar sitta i röret som ligger längst ner under expansionskärl / servobehållare / elektronikbox och kabelstammen till den senare.. Det går överhuvudtaget inte att se röret just där exp-ventilen förmodligen sitter. Så frågan är hur man kommer åt den, lirkar man ut hela röret ur motorrummet?
Funderar på att hämta en tryckvakt på skroten och provbyta den först innan man dissekerar hela bilen.. Men igensatt expansionsventil står nog trots allt högst på listan över misstänkta fel.
#1407717
Troligt att kopplingen är sliten i kompressorn.Då brukar den slå till och från. Samma problem med min gamla V70 1998 bytte på volvo 4000kr Då köpte jag en ny på skruvat för halva priset på volvo 2500 och tog med den till volvo och de bytte den trotts att jag köpt den på skruvat.påpekade att torkfiltret var rostigt så de bytte den också .Köpt på skruvat för halva priset.
#1407735
Bossebildocktorn skrev: lör 17 okt 2020, 19:24 Troligt att kopplingen är sliten i kompressorn.Då brukar den slå till och från.
Var det där adresserat till mig? ;-) Kopplingen är fixad, fungerar utmärkt i mitt fall. Problemet är att kompressorn är alldeles för effektiv dvs ger så stort undertryck på sugsidan att pressostaten slår ifrån (pressostat utbytt, ingen skillnad). Eftersom jag inte tror att sådana fel kan uppstå på en dylik kompressor så har jag dragit slutsatsen att systemet är igensatt någonstans, mest sannolikt vid expansionsventilen.
Men vad tusan, om jag kortsluter pressostaten så fungerar AC:n alldeles utmärkt. Kanske fortsätter med den fulfixen nästa sommar. Känns ändå oändligt avlägset :-D

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]