PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1406973
Hej,
Har en Amazon 4dörrars från 1963 (tidig), med spicer bakaxel. Momentstag (667581) är slitna vid bakre fästet på båda sidor, dvs där de fäster i bakaxelröret. Fästet är också slitet. (se foton). Har beställt nya stag och också beställt "renoveringsbrickor" som tydligen ska svetsas på befintliga fästen på axeln. Eftersom jag är nybliven bilmekare vill jag rådfråga om tagen. Bilen står uppallad på 4 bockar (vid lyftfästena) Har en domkraft under diffen.

1 Kan jag ta bort momentstagen på båda sidoran samtidigt utan att det blir svårt att få ihop igen?

2 Jag har ingen svets (och kan inte svetsa). Är det en svår operation att ta bort hela bakaxeln med diff? Eller är det bättre (enklare/mindre jobb) att skruva ihop bromsar, få på hjul och köra till verkstad och få mina momentstagfästen svetsade när axeln sitter på plats? (med bensintank och olja etc i omedelbar närhet...?)

Tacksam för alla synpunkter o tips.
Fredrik
Bilagor
baxaxel-fastemomentstag.jpg
baxaxel-fastemomentstag.jpg (587.57 KiB) Visad 6147 gånger
momentstag.jpg
momentstag.jpg (412.9 KiB) Visad 6147 gånger
#1407141
Tack för moraliskt support och tips om vad jag ska se upp med. Har också hittat Verkstadshandbok avd4(45) så nu känner jag mig väl rustad att plocka bort bakaxel och alla tillhörande delar. (Skulle också behöva byta packningen till pinjongen och undrar om jag kanske borde ha lossat muttern till medbringaren medan jag hade tillgång till handbroms... Jag kommer att see.) Jag uppdaterar om mina eventuella framgångar eller kommer med mer frågor när jag kör fast.
Fredrik
#1407512
En del muttrar var svårare än andra att få loss men nu är axeln loss. Det var en del rostangrepp under bärarmsbussningarna. Tack för tipset att kolla noga! Min uppskattning, mellan tummen och pekfingret bokstavligen, är att axelröret är tillräckligt tjockt. Tänkte också försöka slipa/borsta rent och lacka men undrar hur jag bäst ska behandla ytan där bärarmsbussningarna sitter för att undvika fortsatta rostangrepp.

I en av skruvarna till locket på differentialen sitter en metall-etikett med siffrorna 4110 4.10 (se foto). Vad betyder det?
Bilagor
IMG_20201015_214951.JPG
IMG_20201015_214951.JPG (743.29 KiB) Visad 6003 gånger
IMG_20201015_211817.JPG
IMG_20201015_211817.JPG (570.88 KiB) Visad 6003 gånger
#1407517
Kallgalv (zinkfärg) torde väl vara det förhållandevis enklaste sättet att rostskydda. Putsa så ihärdigt med en stålborste som du kan så det inte finns några lösa rostflagor kvar och så att zinkfärgen ligger direkt mot stålet. Eventuellt skall du möjligen lägga täcklack utanpå zinkfärgen? Men det framgår nog på färgburken vilken typ av färg det skall vara. Tänk på att sprayfärger ofta har ett starkare lösningsmedel så risken finns att det löser upp underliggande färg. Det är ju inga stora ytor du skall måla så det kanske är bäst med pensel.
#1407524
Två lager lamineringsepoxy (helst på blästrad yta) är outstanding som rostskydd. Lite svårmålad, den är väldigt benägen att rinna så man får vända bitarna regelbundet den första timmen. Lägger man sen på ett par lager hammarlack så får man riktigt bra skydd mot stenskott. Man får matta ner epoxyytan med grön kökssvamp eller nåt så hammarlacken fäster ordentligt
#1407555
Rent tekniskt, bilen är 56 år gammal och har under åren upplevt många saltvintrar. Jag tror att denna bil kommer att användas under många sköna sommarmånader under många år frammöver. Varför då lägga ner en herrans massa jobb på något som mig veterligen aldrig rostat sönder på någon bil. Nää, borsta rent med stålborste, knacka bort lös rost, svetsa det dom behöver svetsas och måla med sådan färg som anväds för stålbalkar på byggen, typ Mecanlack eller liknande. Rostskydd och färdiglack i samma. Det kommer att hålla i 56 år till.
#1407892
Stålborste på vinkelslip var modellen (om man nu inte har tillgång till blästring). Nästa steg är att svetsa manchetterna till momentstagen. Nu när jag har en ursäkt att skaffa svets kanske man borde slå till (Vad ska det då vara för sort? MIG?)

Tack för olika målningstips och förhållningssätt. Jag kan inte ha för rationell inställning till detta projekt. Min omedelbara omgivning ställer sig redan ganska frågande till det. Det är ju som så ofta resan!

Noterade också att oljan rann ut relativt fort när jag ställde axeln på högkant. Är det normalt eller är det någon oljepackning som läcker?

Fredrik
Bilagor
IMG_20201018_143442.JPG
IMG_20201018_143442.JPG (812.54 KiB) Visad 5898 gånger
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]