Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elman
#1407152
Undrar varifrån strömmen kommer till tändspolarna.Volvo s80 med 103 kw motor.Det blir nämligen ingen gnista på de fem spolarna alls.Kan det ha med motorstyrdonet att göra.Batteri är nytt.Även stiften är nya.Om det är motorstyrdonet var fixar man den speciella tången att lossa det med.Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1407250
...och du mäter verkligen ingen spänning (0 volt) på båda sidor av säkring 11 under huven, med nyckeln i läge II ?
(går att mäta med en improviserad provlampa om inget Voltmeter finns)

Säkring 11 matar endast tändspolarna, och säkringen får sin strömtillförsel från motorstyrningsrelä FMA2 (reläspolen i FMA2 får spänning frän säkring 23)
Om du mäter spänning på båda sidor av säkring 23, men inte på säkring 11, så är relä FMA2 inte OK, eller reläet får inte styrnings-jord från ECM. (fortfarande med tändningsnyckeln i läge II )

Får alla tändspolarna ström, men ingen skapar gnista, beror det som oftast på kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren, och kablage till dom.

Det rekommenderas att läsa ut bilens felkoder med anpassad utrustning.

Har någon skruvat lite på bilen just innan felen kom?
av elman
#1407286
Nej ingen har skruvat,men kamaxelgivare och vevaxelgivare är nya.Felet kom plötsligt har haft bilen stående på gården på dagen och körde in den i garaget på kvällen.När jag skulle starta den nästa dag ,inget liv i bilen.När jag vrider på nyckeln startar bensinpumpen och det är tryck i feulrailen.Har läst från uttaget ,med det står no codes.Detta med den bästa läsaren som finns.Tack ska ta en titt på säkringarna.Återkommer när jag kollat dom.Motorn går också runt och batteriet är nytt.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1407302
Får du ingen spänning på säkring 11 (ingen av sidorna) så kommer det inte fram ström från reläet til säkring 11.

Motorstyrningen går att peta loss med en skruvmejsel eller bågfilblad, men felet ligger troligen inte där.
av elman
#1407327
Har nu införskaffat två nya relä FMA2 och slängt de äldre och har även bytt ut de flesta säkringarna trots att de visar att de är hela.Även bytt kablaget till tändspolarna.Och nu plötsligt så gick bilen igång.Man undrar ju var som var felet.Men när den startade så började lampan för ABS att lysa gult.Kollade med oebd läsaren att abs givarna bak var trasiga.Det bästa är att båda är nya originalgivare till ABS bak.Tack för dina svar.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]