NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1407171
Har en V50 -10, 1,6 D. Har vart lite problem med att starta och nu idag så la motorn av plötsligt vid färd efter ca 3 min efter start. Startproblemen kommer ibland, det går bra att starta första gången och den går ca 5 sekunder, sedan tvärdör den. Därefter är det rätt svårt att få igång den, startmotorn går igång och tuggar och kommer igång efter ett tag (någon gång har den inte kommit igång, väntat några minuter och sen till slut kommer den igång). Därefter har den gått bra. Vid ett tidigare tillfälle när jag hade nästintill tom tank, dog den i en uppförsbacke och tänkte då att det var soppan som var nära att ta slut och tankade direkt. Men idag så dog den alltså trots full tank. Ibland kommer varningstexten "nedsatt motorprestanda" upp, men försvinner sedan efter ett tag eller efter att man startat om bilen. Motorlampan har aldrig lyst.

Annat att tillägga är att start/stop funktionen inte fungerar, enda gången den stänger av och försöker starta igen är efter just dessa "motorstopp" efter start, annars slår den inte till. Kan ju vara annat det beror på såklart, eller så finns det nått gemensamt. Har aldrig fungerat som det ska i min ägo av bilen

Känns inte säkert att köra så skulle uppskatta all hjälp som finns för att få reda på felet och hur man ska felsöka
Senast redigerad av 1 Blaster86, redigerad totalt 0 gånger.
av MarcusGen
#1407182
Om du vill googla mer på problemet rekommenderar jag dig att söka på engelska. Nedsatt motorprestanda brukar kallas för "limp mode".

Jag har själv haft nedsatt motorprestanda och då handlade det om felaktiga glödstift samt glödstiftsrelä. Det brukar också kunna handla om att partikelfiltret är fullt.
Jag vet inte om något av ovan problem skulle orsaka svårigheter att starta bilen, jag hade inga som helst problem med detta.

Det första steget blir förmodligen att läsa ut felkoder med en DICE och VIDA.
av Blaster86
#1408196
Tack för hjälpen hittills. Jag har nu lokaliserat vad jag tror är problemet, det är luftläckage i bensinslangen. Spelade in en video som kan ses här när motorn startar, men sen lägger av efter några sekunder.

-Har ni några tips på hur jag fortätter felsökningen eller vart det är mer troligt att luft läcker in?
-Är det troligt att luften läcker in framåt eller bakåt i systemet (höger på videon är höger på bilen om man sitter i förarsätet och kollar framåt)

#1408222
Min V50 1.6D beter sig exakt som din gör på filmen. Lokala volvoverkstaden har haft in den på felsökning 2ggr utan att kunna diagnostisera felet. Dom bara säger att bilen mår bra enligt datorn. Så det är väl bara att gå igenom bränslesystemet och leta efter läcka... Testa att parkera i nerförsbacke! Min startar alltid bra om den stått i nerförsbacke över natten. Fråga mig inte varför?? Men det funkar som tillfällig lösning tills jag fått det åtgärdat.
#1408224
Kolla
Blaster86 skrev:Tack för hjälpen hittills. Jag har nu lokaliserat vad jag tror är problemet, det är luftläckage i bensinslangen. Spelade in en video som kan ses här när motorn startar, men sen lägger av efter några sekunder.

-Har ni några tips på hur jag fortätter felsökningen eller vart det är mer troligt att luft läcker in?
-Är det troligt att luften läcker in framåt eller bakåt i systemet (höger på videon är höger på bilen om man sitter i förarsätet och kollar framåt)

'
Kolla om det fuktar runt något av bränslerören på torpedväggen
#1408237
Alanningen skrev: tis 20 okt 2020, 15:50 Min V50 1.6D beter sig exakt som din gör på filmen. Lokala volvoverkstaden har haft in den på felsökning 2ggr utan att kunna diagnostisera felet. Dom bara säger att bilen mår bra enligt datorn. Så det är väl bara att gå igenom bränslesystemet och leta efter läcka... Testa att parkera i nerförsbacke! Min startar alltid bra om den stått i nerförsbacke över natten. Fråga mig inte varför?? Men det funkar som tillfällig lösning tills jag fått det åtgärdat.
Intressant! Ska testa det. Skriv gärna om ni lyckas hitta felet.
#1408238
kvillebäck skrev: tis 20 okt 2020, 16:00 Kolla
Blaster86 skrev:Tack för hjälpen hittills. Jag har nu lokaliserat vad jag tror är problemet, det är luftläckage i bensinslangen. Spelade in en video som kan ses här när motorn startar, men sen lägger av efter några sekunder.

-Har ni några tips på hur jag fortätter felsökningen eller vart det är mer troligt att luft läcker in?
-Är det troligt att luften läcker in framåt eller bakåt i systemet (höger på videon är höger på bilen om man sitter i förarsätet och kollar framåt)

'
Kolla om det fuktar runt något av bränslerören på torpedväggen
Fråga, torpedväggen? För någon som inte är superinsatt i bilar
av Rotekopp
#1408247
Blaster86 skrev: tis 20 okt 2020, 13:03 Tack för hjälpen hittills. Jag har nu lokaliserat vad jag tror är problemet, det är luftläckage i bensinslangen. Spelade in en video som kan ses här när motorn startar, men sen lägger av efter några sekunder.

-Har ni några tips på hur jag fortätter felsökningen eller vart det är mer troligt att luft läcker in?
-Är det troligt att luften läcker in framåt eller bakåt i systemet (höger på videon är höger på bilen om man sitter i förarsätet och kollar framåt)

Du har läckage någonstans före insprutningspumpen för jag gissar att den gröna kopplingen är retur som går tillbaks till tanken som på min 2.0D.

Kan vara vid den vita kopplingen eller vid bränslefiltret t.ex. I vilket fall, någonstans på vägen från tanken och framåt, via bränslefiltret till insprutningspumpen.

Jag gissar att det, som på 2.0D, inte sitter någon pump i tanken utan att insprutningspumpen suger till sig bränslet och följdaktligen är det undertryck i röret som gör att luften sugs in.

Inte dåligt att den går över huvud taget. Kommer att gå som aldrig förr när du fixat detta. Sälj den aldrig.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]