Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1404455
Hej,

Jag behöver komma åt slangen för spolarvädska till strålkastarna vilket kräver att man tar bort stötfångaren(plasten). Min uppfattning från att ha meckat på bilen(Volvo V70 2,5T R-Design -08) sen tidigare är att plasten lätt bryts. Det lilla jag känner till är att stötfångaren sitter med plastklips som inte går att byta, bryts de så får man köpa nya stötfångare plus lakering.

Så hur svårt är det att demontera? Är risken stor att kalaset blir markant dyrare?

Alternativet för mig är annars att betala 1500 kr och lämna in den på verkstad men samtidigt hade det varit bra att lära sig detta.
av Yaniz
#1404469
Fronten är enkel att demontera och inget som går sönder i första taget. Har haft nere den oräkneliga gånger på flera V70 utan att något tagit skada. Det fiffiga är att clipsen är integrerade i skärmen och är näst intill omöjliga att fördärva. Det är bara att med bestämt grepp rycka fronten under strålkastarna/ hjulhuset utåt och därefter framåt (dock måste två skruvar vid respektive framdäck lossas samt någar plastclips uppe vid kylaren avlägsnas (dessa kan däremot gå sönder men det är ovanligt; de kan återanvändas flera gånger). Det är bra om ni är två, men det går bra att göra det själv.
av snowman
#1404486
@Kimmen80, det var precis den videon jag tittade på och uppfattade som att det fanns ett problem område runt strålkasstare/hjulhus. En av dem hade tydligen demonterat tidigare ändå jobbade de en hel del runt detta området.

@Steffe3, låter bra. Man är ju dock van vid att plasten är skör på bilen men här verkar de ha använt en mjukare och hållbarare plast. Det gäller att veta hur hårt man ska dra och i vilken riktning. Kan man dra den rakt ut?

@Yaniz, Men vad händer om ett clips skulle gå åt skogen? Är det helt ny bumper som gäller då? Så man ska rycka den rakt ut och när den är löst så framåt?
av dannesk
#1404507
snowman skrev:@Kimmen80, det var precis den videon jag tittade på och uppfattade som att det fanns ett problem område runt strålkasstare/hjulhus. En av dem hade tydligen demonterat tidigare ändå jobbade de en hel del runt detta området.

@Steffe3, låter bra. Man är ju dock van vid att plasten är skör på bilen men här verkar de ha använt en mjukare och hållbarare plast. Det gäller att veta hur hårt man ska dra och i vilken riktning. Kan man dra den rakt ut?

@Yaniz, Men vad händer om ett clips skulle gå åt skogen? Är det helt ny bumper som gäller då? Så man ska rycka den rakt ut och när den är löst så framåt?
Ser ut som det är lite bökigare att få grepp på sidan på stöten på XC70 i filmen ovan då de har plasten runt hjulhuset kvar, på V70 så kan du greppa på sidorna på ett bättre sätt när du rycker ut den. Läpparna på stöten är tåliga och plasten är rätt seg/mjuk så ta det bara lite försiktigt så ska de inte gå sönder. Skulle de gå sönder går det väl att laga genom plastsvetsning.

Efter du har lossat skruvarna under och på sidorna samt clipsen på ovansidan så rycker du ut på sidorna och drar den framåt. Man bör vara 2st när man demonterar höljet.
front.jpg
front.jpg (41.67 KiB) Visad 4072 gånger
av snowman
#1404551
Tack. det ser ju inte ut att vara fullt så komplicerat som jag tänkte, får ge det ett försök. Klipsen på undersidan får jag köpa reserv, några andra prylar man bör skaffa samtidigt? Såg att en del skruvar var ganska rostiga, är det en idé att byta ut dem?

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]