Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
#1405021
Betänk att länken endast talar om registrerade bilar, i Sverige.

Den säger egentligen ingenting om hur Volvo säljer idag, eller ens gjorde för ett par månader sedan.
Den info som finns att tillgå från media säger dock att man sålt mycket bra i Juli och Augusti. September är jag mer osäker på. Talade med bekanta på VCC där man fått info om att försäljningen ändå går bra, men inte fått några siffror.
Produktionen går för högvarv i Europa.
Det finns luft i produktionen i Kina.
Användarvisningsbild
av perin
#1405026
Under jan-aug -20 tappade Volvo 20% i försäljning jämfört med samma period -19, Porsche ökade med 24%. Det är bara tre märkan som ökat i jämförelse där alltså Porsche är ett av dem, Landrover är det andra som ökat med 9% från ganska låga volymer och Hyundai det tredje som ökat med 12%.
Samtliga siffror är från sveriges försäljning.
av McDonald
#1405031
Bempo skrev:Nån som har koll på hur mycket V60 inkl CC som Volvo säljer? Nya V60 ser jag många varje dag numera
T.o.m September i år ( i Sverige) 9.722 V60... 3.184 V60CC
T.o.m September i år (hela marknaden ) 36.037 V60... 12.065 V60CC

Totalt tapp t.o.m September (alla modeller, hela marknaden ) -11,1%..... ännu en återhämtning :-)
Användarvisningsbild
av hållundan
#1406246
Här är en bra sammafattning. Dock ej nedbrutet på motorer och varianter. Intressant att XC40 är storsäljaren nu. Och att "Volvo säljer ganska mycket bättre" än konkurrenterna.

https://www.media.volvocars.com/global/ ... es-volumes
av jaronsso
#1406256
hållundan skrev: fre 09 okt 2020, 11:43 Här är en bra sammafattning. Dock ej nedbrutet på motorer och varianter. Intressant att XC40 är storsäljaren nu. Och att "Volvo säljer ganska mycket bättre" än konkurrenterna.

https://www.media.volvocars.com/global/ ... es-volumes
Ännu mer intressant att man sålt fler bilar september 2020 mot september 2019, med tanke på tiden som ändå råder.
Det säger en hel del om att det går mycket bra och att marknaden som stort hämtat sig väldigt väl trots stora oroligheter.

Jämför man vidare över "year to date" med förgående år, är det också väldigt intressant att titta på V40, där ett stort tapp finns i år, för att bilen såklart inte finns längre.
Hade den funnits, och man hade sålt ungefär lika mycket som 2019 av den, hade tappet över hela 2020 inte varit många procent alls. Nu ligger det på 11,1%, men en hel del av de procenten ligger just i att V40 inte finns längre. Jag tror nämligen inte att man ersatt så många procent av den med t ex XC40. De som föredrar V40 storlek har nog gått till annat märke.
av III
#1406297
Ja, det är synd att volvo inte gjort någon uppföljare till V40, den storleken räcker för många, och som andrabil för många. Känns som en miss att missat det.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]