Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1402600
6 är med plugg in hybrid. Det är civiliserat. Tyst, mjukt, kraftfullt. Det är ju inte tyst som en lätt vind då däckbuller är en stor del av ljudet från en bil. Men under 50-60 är det kungligt tyst inne i bilen och mycket tyst utanför. Det är ju därför EU infört regler kring artificiellt ljud från elbilar. Synskadade, barn och korkade människor riskerar gå ut framför en elbil. Jag körde alltid extra försiktigt när man var i tätorter. Två ggr på 6 år hände det att människor gick ut rakt framför bilen. På de övriga 20 åren har, när jag kört fossilbil, det aldrig hänt på samma sätt. Så el/hybridbilar har många fördelar utöver ekonomi. Utöver de som går ut framför bilen då.. 8-)
#1405309
Fattar inte riktigt vad ni pratar om. Har åkt XC70 D5. 535xD, 530i E350d och Tesla.

I ingen av dessa bilar hör man ju motorn när bilen rullar, oavsett bensin, diesel eller el.... om man nu inte monterar sportavgas.

99.99% av bullret är ju från väg/hjul/fartvind och är lika jobbigt i all 3 bilarna tycker jag. Teslan levereras ju med maffiga däck som dånar väldigt mycket tycker jag.

Visst kör man en Duster hör man ju motorn undeg färd, men på lite mer premium är den ju så dämpad att det är fart, väg ocb döcksljud man hör och störs av.
#1405339
Kalla mig bakåtsträvare, men jag föredrar att man hör att det händer något när man trampar på gasen :P
En "ljudlös" bil känns bara..... fel...

Väg/hjul/vind-ljud tycker jag dessutom är jobbigare än en brummande motor. Får nästan alltid huvudvärk av att köra eller åka i en "modern" bil som dämpar ut 97% av motorn.
Har åkt i en elhybrid en gång på eldrift, det var en taxi så ber om ursäkt att jag inte kommer ihåg exakt modell men det var en volvo iaf, och den hade ett rätt markant vinande ljud från elmotorerna. Jag är dock väldigt känslig mot ljud i dom högre frekvenserna :-(
#1405342
Dom där "frekvenserna" är ofta dom där jobbiga artificiella ljuden som bilarna nu ska ha under "stadskörningshastigheter". Första knappen efter att jag startat min bil jag klickar ur. Jag tar själv ansvar för att inte köra på gående och vet att jag inte hörs så bra. Anpassar mig hellre efter det än hör det ljudet.
#1405393
Lucif3r skrev:Kalla mig bakåtsträvare, men jag föredrar att man hör att det händer något när man trampar på gasen :P
En "ljudlös" bil känns bara..... fel...
Fast det händer mer i en elbil när man trycker på gasen om man pratar att bilen rör sig framåt ;-) När man kört el ett tag och sen kör en vanlig bil känns de extremt sega. Från det att man trycker på gasen ska bilen varva upp, växellådan ska vakna till osv osv. Det känns som att det tar flera sekunder när man vant sig att det sker omedelbums.

Att elbilar saknar "liv" är dock något jag kan hålla med om. Sen saknar jag det inte nämnvärt eftersom det numera bara sitter 4-cyl 2 litersdiesel i allt som är ekonomiskt realistiskt att köpa.
#1411336
En artikel på DN. Dom har oftast betalsidor på sin tidning, men nu råkade jag hitta hela texten så jag har kopierat den i sin helhet.
Jonas Fröberg: Därför är det dyrt att ladda din elbil
PUBLICERAD 2020 11 07. 09:06 Dagens Nyheter.
Man måste gnugga sig i ögonen och fråga: Är detta... eh... på riktigt?
Vi är i startblocken av elektrifieringen av fordonsparken.
Men elbilskunderna är lämnade i sticket i ett dyrt kaos som riskerar att försena en av vår tids ödesfrågor.
Jonas Fröberg
Tänk att du rullar in på bensinstationen för att tanka bensin i din Toyota. Men det går inte att betala med bankkort, utan du måste teckna ett avtal och betala via en app eller bricka.
Du vet att du betalar 39 kronor per liter, men Renaultägaren bredvid betalar knappt hälften – 15 kronor per liter – från samma pump.
Då glider Volvoägaren upp på andra sidan och säger att han via Volvo har avtal med en tjänst som liknar Spotify och heter Plugsurfing. Den kan användas överallt men är jättedyr. Han har frågat Volvo vilket pris han egentligen betalar men får inget svar.
Exemplet ovan är fiktivt.
Men för elbilsförarna är logiken i exemplet verklighet.
Snabbladdspriserna är en svårgenomtränglig värld av direktköp och snåriga månadsabonnemang – hos flera olika typer av aktörer. Ska du till Europa och vill ladda billigt måste du ha laddbrickor och appar från ett tiotal laddbolag med dig.
Ta bara exemplet Eon, som byggt upp ett nätverk av snabbladdare. Som avtalskund med Eon betalar du 3:95 kronor per kilowattimme. Kör du Audi och skriver på Audis avtal blir det dyrare: 5:20 kronor – plus månatliga avgifter. Väljer du samlingstjänsten Plugsurfing går det på nära det dubbla: 9:09 kronor.
Logiken bakom?
Att alla vill låsa in kunderna hos just sitt bolag. På en omogen marknad får konsumenten svårt att jämföra och ställa krav. Etik och moral hos aktörerna sätter gränser.
Men elbilarnas genombrott är viktigt på ett högre plan. Enligt Klimatpolitiska rådet kommer Sverige bara att nå halvägs till målet att minska transporternas koldioxidutsläpp 2030.
Ansvarig minister för laddinfrastrukturen är Anders Ygeman (S). Vad tycker du att han ska göra?
------------------------------------------------------------------------
Jag har inte lagt till länken till DN för detta kommer förmodligen att ändå hamna på betalsidan inom kort. Men om någon vill kontrollera så finns ju ändå överskriften plus någon rad på DN.se som visar att det är äkta.
#1411341
StefanN skrev:Ja, laddningen är ett stort skämt. Vem kom på att man inte ska kunna betala med kort? När jag köper ren elbil så kommer jag nog enbart ladda hemma.
Det gör redan i princip alla elbilsförare. Man åker ju liksom inte runt och "tankar" som med en bensinbil. Kort och appeländet är ett faktum förstås vid laddning, men det blir inte i praktiken samma problem som att bensinbolagen skulle bete sig på samma sätt. Jag har laddat en (1!) gång på offentlig laddstation totalt och då har jag ändå en elbil med "kort" räckvidd.
  • 1
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 390

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]