Har aldrig
ägt en bil med automat men kört många olika modeller under åren från en kompis 2-stegs Oldsmobil - 64 till dotterns 5-växlade Mazda 6 - 08. Det har hänt en del, minst sabgt med lådorna.... Mazdan kan du växla "manuellt" om du vill (stega upp och ner ett steg i taget) så den kan man säkert "motorbromsa" med om man vill (har inte provat) för att spara klossar. Jag bytte klossar och skivor på denna bil när dom köpte den (c:a 9000 mil) när det gick "järn mot järn" någon månad efter köpet. Den har nu rullat c:a 17000 mil och har bytt klossar en gång till (för c:a 2000 mil sedan), dock var dom inte lika slitna då. På frugans Passat (manuell) bytte jag första gången vid 12000 mil (4 - 5 mm kvar) , och dom beläggen sitter kvar än (21000 mil).
På 745-an bromsar jag sällan mer än dom sista meterna innan stopp. Jag växlar ner i god tid och "bromsar" med motorn, inte med kopplingen. Den är ju en "högkomprimerad" bensinmotor (10:1) så den bromsar hyfsat bra