Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1404839
Hejsan hejsan, :oops:

Här har inte skrivits så mycket som jag tänkt. Anledningen var helt enkelt att jag tappat förtroendet för bilen då balansaxlarna började vina I början av 2019. Balansaxlarna byttes och bilen blev tyst ett tag, men började sedan med ett svagt vinande igen. Märkligt nog avtog det efter några veckor för att sedan bli tyst igen. Har sedan dess bara väntat på att det skulle börja igen, vilket gjort att osäkerheten infann sig . Nu har det gått över ett och ett halvt år sedan bytet, så nu tänker jag inte på det längre. Även haft problem med att takluckan inte ville stänga ordentligt, samt också irriterad på att det inte går att programmera växellådan att alltid starta i ECO+ läge. Skärmen för radio och navigeringen har även släckts och startat om vid ett flertal tillfällen. Har fått mjukvaran uppdaterad minst tre gånger.

Det har varit väldigt nära att jag bytt till ett annat bilmärke. Nya Mercedes GLB Suv, Peugeot 3008 Suv plugin hybrid, har undersökts. Men nu är dom inte aktuella längre. Kommer att behålla denna ett bra tag till.

Vi har även tittat på att köpa en bil till, då ”tanten” numer bilpendlar till jobbet. Då blir det i så fall troligen en hel-elbil. Peugeot e-2008 Suv och Kia e-Niro är i så fall starka kandidater.

Men nu tillbaka till XC60:n.
Bilen har nu precis passerat 3 år och har nu gått 3700 mil. Vagnskadan är borta, så försäkringen har nu ändrats till helförsäkring och jag fortsätter med Volvia. Priset gick upp från 253 kr till 396 kr/månad med Volvias trygghetspaket.

Jag fick med ett ”gratis” serviceavtal i tre år när vi köpte bilen, så Bilia kom med ett fortsättningsavtal som skulle börja gälla om jag inte sa upp det!! Lär inte vara lagligt med sådana ”erbjudanden”.
Priset var satt till 587 kr/månad, vilket jag tyckte var väldigt dyrt för max 1500 mil/år.
Gick till BilBengtsson i Ystad och fick ett pris på 308kr/månad för ett likadant serviceavtal. På tre år skiljer det alltså 10.044 kronor. Blir även väldigt nära och bra, kan till och med cykla hem under tiden dom servar bilen.

När jag körde fram och tillbaka till sista servicen i Trelleborg, längs kustvägen, drog bilen väldigt lite bensin.
.
.
Serviceresa 20200910.jpg
Serviceresa 20200910.jpg (527.8 KiB) Visad 2186 gånger
.
.

Nytvättad, och det är det väldigt ofta.
.
.
Tvätt 20200918.jpg
Tvätt 20200918.jpg (1.32 MiB) Visad 2186 gånger
.
.

Ska försöka att skriva lite oftare här nu. 8-)
#1404864
Det är en förbaskat skön bil att köra i alla fall och nej det är inte skoj när det jävlas. Det finns saker man ka ta att det strular och saker man avskyr på alla fronter och då är det inte så skoj alla gånger
#1405003
Derank skrev:Du har ju lånebil när du har serviceavtal.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Vet inte om denna handlare har den servicen. Står inget om det i serviceavtalet, men normalt brukar jag sitta och vänta på att bilen blir klar. Tar inte så lång tid. Dessutom gillar jag att cykla. :-)


Micce1980 skrev:Det är en förbaskat skön bil att köra i alla fall och nej det är inte skoj när det jävlas. Det finns saker man ka ta att det strular och saker man avskyr på alla fronter och då är det inte så skoj alla gånger
Alla bilmärken har sina problem och egenheter. Nu ligger bilen definitivt på gilla sidan.


DOdell skrev:Fina fälgar har den iaf 😉
Tack!!

Jag var inte speciellt förtjust i dom till att börja med. :-o Tänkte använda dom som vinterfälgar och skaffa nya till sommardäcken. Men jag har totalt ändrat uppfattning och tycker att dom gör sig riktigt bra till bilen.
Skulle behöva snyggare vinterhjul däremot...
#1407778
Ska bli kul att följa.
Förvandling från skitbil till renbil bokstavligt.

Skickat från min V90-18

#1448731
Nu har bilen rullat 4383 mil. Uthämtad 18 september 2017, så då har vi haft den 3 år och 8,5 månad. Det blir strax under 1200 mil/år. Bensinförbrukningen under denna tid har varit 0.79 liter/mil mätt vid pump, och då är körning med släp och bränslevärmare inräknade.

Tog en titt på bromsskivor och belägg och det är mycket kvar att slita på. Inte heller någon nämnvärd rost på skivorna.
.
1fram.JPG
1fram.JPG (580.65 KiB) Visad 1537 gånger
.
.
2fram.JPG
2fram.JPG (312.64 KiB) Visad 1537 gånger
.
.
1bak.JPG
1bak.JPG (503.48 KiB) Visad 1537 gånger
.
.
2bak.JPG
2bak.JPG (398.11 KiB) Visad 1537 gånger
.
.

Rengjorde nere i takluckans utrymme samt blåste dräneringsslangarna lite lätt.
Panorama.jpg
Panorama.jpg (494.33 KiB) Visad 1537 gånger
.
.

Det var väl lite över två år sedan som jag monterade dashcam fram och bak i bilen. Har fått några intressanta klipp och helt sluppit se några krockar.
Kam0337.jpg
Kam0337.jpg (330.42 KiB) Visad 1537 gånger
Monterad här där fram.
.
.
Kam3411.jpg
Kam3411.jpg (364.99 KiB) Visad 1537 gånger
Bak.

Monteringen var väldigt enkel och gick otroligt snabbt. Det medföljande "verktyget" för att pilla in kablarna bakom listerna var till mycket stor hjälp.
#1448745
Har ju samma installation som dig på kameran, men har pillat in all kabel för framkameran. Men kom på nu när jag skrev att du kanske har det så för att ha lite "slaklina"? viewtopic.php?f=22&t=112852&p=1448459#p1448459

Den där bilen hoppas jag du lägger ut här en dag till försäljning :-D
#1448761
Micce1980 skrev:Har ju samma installation som dig på kameran, men har pillat in all kabel för framkameran. Men kom på nu när jag skrev att du kanske har det så för att ha lite "slaklina"? viewtopic.php?f=22&t=112852&p=1448459#p1448459

Den där bilen hoppas jag du lägger ut här en dag till försäljning :-D
Jag har flyttat runt kameran, i princip längs hela ovankanten på rutan, för att försöka hitta den bästa platsen. Blev här till slut då det var enkelt att ta ut minneskortet och trycka på knapparna. Det blev helt enkelt så att jag har glömt stoppa in sladden . Syns bara utifrån när man går nära. Ska ta tag i det och stoppa in den.
Försäljning?? Är du inte nöjd med din? Det tycker jag du borde vara!
Jag har faktiskt fått ett inbytespris alldeles nyligen. Vi vet inte riktigt hur vi ska göra nu då vi kommer att behöva två bilar framåt hösten. Fick ett osannolikt bra bud för den. Tror nog det blir svårt att få mer om jag säljer den själv, här eller på blocket.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]