Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1404816
Bäckis skrev: ons 30 sep 2020, 18:55 Måste vara ett icke-problem, åtminstone i Sverige.
När min Saab trimmades flyttades spärren från 230 till 280km/h.
Hur ofta har jag varit över 230??
Typ en gång för att se hur fort bilen gick....

Ja, Ilandsproblem
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1404820
Derank skrev:
Bäckis skrev: ons 30 sep 2020, 18:55 Måste vara ett icke-problem, åtminstone i Sverige.
När min Saab trimmades flyttades spärren från 230 till 280km/h.
Hur ofta har jag varit över 230??
Typ en gång för att se hur fort bilen gick....

Ja, Ilandsproblem
Ja man kan ju alltid hitta något som kan reta upp en :-)

Inte ens på autobahn körs det snabbare än 180 någon längre sträcka, och gör de det kör man snart om de ändå medans de rastar och tankar innan de kommer flygande igen, så ser man alltid några bilar varje gång man korsar landet i alla fall. Går snabbare att rasta mindre, passa på att äta medans man sitter brevid med men hur som är där snart ett vägbygge ändå som saktar ner en. Har kört ner med farthållaren på 110 och som en blåslampa och kommer inte fram snabbare för det, det är för många andra faktorer som att komma av färjan bland de sista, stau, vägbyggen, kö på bensinmacken samt liknande som avgör.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1404953
Blir intressant att se om tyska Heico lyckas med sitt projekt... :-)

Här är lösningen om du vill att din Volvo ska gå fortare än 180 km/h. Trimingsföretaget Heico Sportiv jobbar för fullt för att kunna ta bort fartspärren.
Så lösningen för den som vill ha en riktigt snabb Volvo i framtiden kan vara att beställa ett Heico-paket. I Sverige har Heico en speciell återförsäljare, men i Tyskland går det via Volvohandeln.

https://carup.se/planen-sa-ska-heico-ta ... -250-km-h/
av tjtj
#1405301
AndS skrev:
least skrev: ons 30 sep 2020, 09:49 För mig är "problemet" ifall det visar sig att Volvo har satt in enklare komponenter - utan att priset mot kund påverkas.
Beror på vad du avser med "enklare komponenter". men det är sprunget utifrån pågående direktiv för framtiden där Volvo redan nu tar ett litet steg utifrån EU-marknaden, för övriga marknader
"EU-parlamentets IMOC-avdelning klubbade igenom ett förslag om att utrusta alla nya bilar från 2022 med Intelligent Speed Assistance (ISA) -system som kan begränsa hastigheten och göra det omöjligt att köra för fort."
Jag tror du har kopierat en dåligt översatt text. Det kommer inte bli omöjligt att köra för fort efter 2022 med ett ISA-system. Det kommer bara krävas lite extra pedaltryck.
av AndS
#1405319
tjtj skrev: lör 03 okt 2020, 20:17
AndS skrev:
least skrev: ons 30 sep 2020, 09:49 För mig är "problemet" ifall det visar sig att Volvo har satt in enklare komponenter - utan att priset mot kund påverkas.
Beror på vad du avser med "enklare komponenter". men det är sprunget utifrån pågående direktiv för framtiden där Volvo redan nu tar ett litet steg utifrån EU-marknaden, för övriga marknader
"EU-parlamentets IMOC-avdelning klubbade igenom ett förslag om att utrusta alla nya bilar från 2022 med Intelligent Speed Assistance (ISA) -system som kan begränsa hastigheten och göra det omöjligt att köra för fort."
Jag tror du har kopierat en dåligt översatt text. Det kommer inte bli omöjligt att köra för fort efter 2022 med ett ISA-system. Det kommer bara krävas lite extra pedaltryck.
Japp, därav citattecken och kursiv stil.
Läser du urklippet "som kan" ;-)
Redan idag kan du i bilen ställa in funktionen att följa skyltar och begränsa ditt eget gasande. Bara att kolla bilens funktioner.
av Vardelos
#1405334
AndS skrev: lör 03 okt 2020, 22:17
tjtj skrev: lör 03 okt 2020, 20:17
AndS skrev: Beror på vad du avser med "enklare komponenter". men det är sprunget utifrån pågående direktiv för framtiden där Volvo redan nu tar ett litet steg utifrån EU-marknaden, för övriga marknader
"EU-parlamentets IMOC-avdelning klubbade igenom ett förslag om att utrusta alla nya bilar från 2022 med Intelligent Speed Assistance (ISA) -system som kan begränsa hastigheten och göra det omöjligt att köra för fort."
Jag tror du har kopierat en dåligt översatt text. Det kommer inte bli omöjligt att köra för fort efter 2022 med ett ISA-system. Det kommer bara krävas lite extra pedaltryck.
Japp, därav citattecken och kursiv stil.
Läser du urklippet "som kan" ;-)
Redan idag kan du i bilen ställa in funktionen att följa skyltar och begränsa ditt eget gasande. Bara att kolla bilens funktioner.
Japp, den funktionen använde jag flitigt ett tag efter jag fick tillbaka mitt körkort :angelo:
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1408448
fjohan82 skrev:
EbbevonVolvo skrev: ons 21 okt 2020, 17:13 https://www.dagensps.se/motor/volvo-ger ... -for-stor/

Då kan oroliga andas ut.
Äntligen har Volvo tagit sitt förnuft till fånga! :-)
Men det blir inte billigt. :-) Olika priser. Märkligt. :-o
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]