- ons 30 sep 2020, 08:01
#1404724
Hej,
Har en liten fundering som någon kanske har ett svar på.
Ponera att man rullat iväg hemifrån en kall morgon i antingen pure eller hybrid läge. Efter någon mil på landsväg gör man en kickdown vid en omkörning. Detta kan ju inte vara bra för motorn någonstans.
Finns det någon inbyggd begränsning för pådrag vid kall motor eller något annat skydd. Känns ju ganska galet att det inte är möjligt att se förbränningsmotorns temperatur någonstans i bilen. Normalt sätt så tar man det ju lite lugnt innan motorn kommit upp i temperatur. Men här har man ju ingen möjlighet att veta när det sker.
Har en liten fundering som någon kanske har ett svar på.
Ponera att man rullat iväg hemifrån en kall morgon i antingen pure eller hybrid läge. Efter någon mil på landsväg gör man en kickdown vid en omkörning. Detta kan ju inte vara bra för motorn någonstans.
Finns det någon inbyggd begränsning för pådrag vid kall motor eller något annat skydd. Känns ju ganska galet att det inte är möjligt att se förbränningsmotorns temperatur någonstans i bilen. Normalt sätt så tar man det ju lite lugnt innan motorn kommit upp i temperatur. Men här har man ju ingen möjlighet att veta när det sker.