Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nihon
#1404724
Hej,

Har en liten fundering som någon kanske har ett svar på.

Ponera att man rullat iväg hemifrån en kall morgon i antingen pure eller hybrid läge. Efter någon mil på landsväg gör man en kickdown vid en omkörning. Detta kan ju inte vara bra för motorn någonstans.

Finns det någon inbyggd begränsning för pådrag vid kall motor eller något annat skydd. Känns ju ganska galet att det inte är möjligt att se förbränningsmotorns temperatur någonstans i bilen. Normalt sätt så tar man det ju lite lugnt innan motorn kommit upp i temperatur. Men här har man ju ingen möjlighet att veta när det sker.
Användarvisningsbild
av RmK
#1404725
Håller med. En tempmätare typ den som finns för batteriet borde finnas. Om inte skulle det vara intressant att kunna slå på/av mätare via centerkonsollen om man nu skulle vilja det. Oljetemp hade med vart intressant. Hade räckt med siffror istället för en stapel eg. Finns rätt mycket som de skulle kunna lösa med mjukvara som de väljer att inte göra.
av Felix1801
#1404741
När motorn startat första gången så kan du inte varva den max. Testa ska ni se. Det är en begränsning den har tills den blir lagom varm. Detta har även tuning firmorna i sen programvara när du chippar en bil.
av Snelhest
#1404868
Jag har behövt (egentligen inte, men av ren ilska) göra kickdown med kall motor, jag vill minnas att den växlade redan runt 4krpm, så det är inga maxvarvtal.
Jag minns inte hur det drog, men jag hoppas även laddtryck(effektuttag) är minskat på kall motor utöver sänkt varvtal vid växling.

Om jag medvetet ska gasa, brukar jag starta och köra iväg på powerläge minst 7-8min innan jag börjar gasa på något.
av Vardelos
#1404956
Snelhest skrev: tor 01 okt 2020, 10:04 jag hoppas även laddtryck(effektuttag) är minskat på kall motor utöver sänkt varvtal vid växling.
Och Volvo hoppas att du inte trycker plattan i mattan på kall motor :-D
av Snelhest
#1405010
Det är just det, hur många vet att man inte bör/ska göra det?

Det är ju betydligt säkrare idag än vad det var på en bil för 20 år sen.
av Luddekudde
#1405018
Ny med en T6:a och inte en T8:a i och för sig men hamnade i läget att få testa 0-snabbt vid rödljus bredvid en i mina ögon, bil jag kunde slå. Slår på power-läget och det blir grönt. Kan max ha haft 180hk vid det tillfället, så helt klart finns det effektbegränsning. Pinsamt var det i alla fall. :-)
av Keios
#1405177
När motorn startas igång kall så försvinner "el-läget", i början verkar motorn gå på väldigt låg effekt i circa 15-20 sekunder och det känns som elmotorn assisterar ganska mycket. Därefter går motorn med lågt varvtal i ett "mycket tungt" läge som om kompressorn vore igång och jag upplever att där är ett "motstånd", misstänker generatorn som laddar batteriet i ytterligare 20-30 sekunder. Därefter minskar "motståndet" successivt i circa ytterligare 30 sekunder. Därefter verkar motorn ha uppnått sin arbetstemperatur och eldriften blir åter tillgänglig.

Det här "motståndet" är en av de mest irriterande egenskaperna som jag upplever med min Volvo. Under den där perioden när motorn jobbar upp temperaturen och vad jag misstänker även laddar batteriet skjuter förbrukningen i höjden (kan momentan ligga på 3-4 l/milen. Säg om du skall köra en kortare etapp på 10 km som du gått kan köra på el men i misstag råkar snudda på pedalen en gång lite för mycket så att motorn sparkar igång så kan du utan problem landa på en förbrukning på minst 0,2l/milen då du är tvungen att invänta att motorn blir varm och sen dessutom genomlida det där irriterande "motstånds"-momentet. Skulle verkligen vilja höra Volvo-teknikernas förklaring till detta märkliga beteende för det känns fullständigt värdelöst.

Finns två olika system beroende på &ar[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]