Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hink84
#1402373
Jag hade tyvärr fel, jag hade bara vant mig vid gneket. Bilen gnekar och knakar fortfarande. Skriv gärna här om det blev bättre efter verkstadsbesöket
av pergrein
#1402666
Jag är ju nära att beställa en V60 cc B4 så har varit och provkört lite (V90 och V60). På V90 cc knaka det när man höll på parkera eller liknande manöver. Jag slog då av Auto bromsen och det blev betydlig bättre när den slipper hålla fast bilen varje gång man bromsat. Testa göra d.

Mvh
Per
av Hink84
#1402831
Jag hade alltid autobromsen på med passaten jag hade, och den gnekade ingenting, iaf inte i närheten av vad volvon gör tyvärr
av pergrein
#1402881
Precis det ska ju inte gneka men man kan minska det en hel del med att slå av den tills dom/om dom kommer med någon lösning. Personligen kommer jag nog inte köra med auto på, men mer pga att jag inte gilla funktionen riktig under provkörningen.

Mvh
Per
av Qualia
#1402956
Ni menar auto hold? När bilen står stil så parkeras den, sen gasar man så släpps den automatiskt.
När jag körde taxi, var det väldigt bekvämt med auto hold. men det blev inte billigt för min åkare som fick byta klossar på de ganska ofta, den slits ju ganska mycket när man kör 8timmars pass med taxi så slits det en hel del.
Vid parkering så ska den bara avaktiveras, så fort bilen stannar så slå auto hold till, det är jobbigt..
Ännu Jobbigare när det står auto hold broms serv erfordras.. Då är det dags att byta broms..

Nu har jag aldrig använt på min nuvarande bil, snart 220mil med den.
av Christerv70
#1402988
pergrein skrev: fre 18 sep 2020, 11:25 Jag är ju nära att beställa en V60 cc B4 så har varit och provkört lite (V90 och V60). På V90 cc knaka det när man höll på parkera eller liknande manöver. Jag slog då av Auto bromsen och det blev betydlig bättre när den slipper hålla fast bilen varje gång man bromsat. Testa göra d.

Mvh
Per
Jag använder inte auto bromsen så tror inte att det är den som framkallar ljudet. Tycker mig också ha märkt att "broms-gneket" försvinner direkt efter tvätt men återkommer efter någon minut.
av Hink84
#1403026
Jag tycker autohold är en underbar funktion, då behöver jag inte stå på bromsen vid alla 100 rödljus där jag bor samt när jag står i lutning så behöver jag inte stå på bromsen och blända alla :-)
av Christerv70
#1403997
Dellemyr skrev: fre 25 sep 2020, 23:01 Christer

Vad fick du gör besked när du lämnade in bilen ?
Serviceteknikern var sjuk så jag har en ny tid den 7 oktober.
Användarvisningsbild
av Bäckis
#1404704
Testa att lägga ur den automatiska p-bromsen. Det gjorde jag och ljudet försvann.
Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]