Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1404700
Robinaandersson skrev:Inte i mitt fall rätt säker jag böjde sönt servopumpen när jag tog lös lagret från acn, klantigt men men.
Bytte servopumpen nu och verkar än så länge gå fint. Bör man torka bort olja väldigt noggrant som kommit från servopumpen? Förstod inte riktigt vad du menade men att nåt kan gå sönder pga att servon läker? Alltså att nåt bränns eller vad menade du?
Har torkat rent en del men mest runt generatorn inte så mycket i övrigt.
Frågan är hur mycket olja som kommit ut och om din ac fungerar.
Fungerar inte acn tror jag du kan vara lugn.
Troligen blev det varmt när acn var inkopplad och olja gjorde att det slirade.
Man såg gummirester i utkanten av kopplingen och den hade separerat så kopplingen kunde inte dra alls.
Gissar att värmen gjort att fettet i lagret koka och därav skar.
Här läckte servon pga dåligt lager och enl uppgift försvann acn lite efter mitt i högsommaren när den jobba som mest.
#1404961
Lagret på acn hade låtit dåligt väldigt länge så var bara en tidsfråga att det skulle skära. Tror ej servon orsakade haveriet rätt säker det blev så när jag bytte Ac. Hade märkt annars sprutade rejält med olja överallt när jag svängde. Hur som allt bytt och lirar fint de milen jag hunnit köra.
Hade problem med att den gick dåligt efter bytet visade sig vara säkringen till ACn, tydligen sitter gas sensor på samma säkring..
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!