Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1404194
MarcusJ skrev:Jo, svaret var väl det förväntade.
"Det är tekniskt möjligt, men vi gör inte det hos oss. Ingen av våra killar vet hur man gör."
Då lär man ju ändå ge dom ett plus i kanten för att dom var ärliga. Oftast säger dom tvärt att det är tekniskt omöjligt att göra :-)

Vet inte riktigt om jag kan förstå "ingen av våra killar vet hur man gör" dock... Visserligen har VCP2000-intrumentet tagits ur bruk för länge sedan(typ 15år sedan), men nog fasen borde väl ersättningsintrumenteta kunna utföra programmeringen också... Tillvägagångssättet är inte ett dugg annorlunda oavsett om fjärrisen är ny eller begagnad.
Så den biten är nog mer åt en halv-lögn mer menad som "vi vill inte göra det". :P
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1404293
Lucif3r skrev: sön 27 sep 2020, 07:32Då lär man ju ändå ge dom ett plus i kanten för att dom var ärliga. Oftast säger dom tvärt att det är tekniskt omöjligt att göra :-)

Vet inte riktigt om jag kan förstå "ingen av våra killar vet hur man gör" dock... Visserligen har VCP2000-intrumentet tagits ur bruk för länge sedan(typ 15år sedan), men nog fasen borde väl ersättningsintrumenteta kunna utföra programmeringen också... Tillvägagångssättet är inte ett dugg annorlunda oavsett om fjärrisen är ny eller begagnad.
Så den biten är nog mer åt en halv-lögn mer menad som "vi vill inte göra det". :P
Ja, det tänkte jag också. Men jag tyckte det var lönlöst att diskutera det, man vinner ingenting på att säga att "det där är ju inte sant." Då stängs dörren helt för all slags service.
av MickeM
#1404431
Nu snackar jag utan att veta 100%.

Men jag har fått berättat, att varje fjärr ska ha en slags kod man måste ha vid programmeringen.
Eftersom den koden inte sparas efter inkodning en i bilen är man körd.

Vissa kan klona hela CAN-moduler till P2'orna och då kommer nyvkel och fjärrkoder mm med.
Kanske kan plockas ut ur enheterna av någon?
(Copy-paste)
Kanske även funkar på liknande sätt i P1'or?

Men, det är absolut inte vem som helst som kan sådant, därför är det "omöjligt".

Spännande om nyckelfirmor kan.
Nyckelkoder kan dom kopiera, men fjärr....?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1404489
Lär väl vara en rullande kod i fjärren, så att kopiera en annan fjärr fungerar inte. Man måste nog ha tillgång till bilen som Lucif3r säger.
#1404611
Det micke menade med kod på varje fjärris är, antar jag, att fjärrkontrollerna har en unik kod(alá bluetooth-parkoppliningskod). Denna kod är en engångskod och fungerar enbart en gång, vilket skulle göra det omöjligt att koda in begagnade fjärrkontroller...

... Men det motsäger sig som sagt den info jag fått fram... Dessvärre kan jag inte styrka varken mitt påstående eller motbevisa mickes påstående. :-(
Fjärrkontroller på x70 97-00 - den mest välbevarande hemligheten i volvos historia :P

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]