Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#994916
Såg att den här tråden hade några år på nacken, men av just den anledningen tyckte jag det var värt att uppdatera den. Fordonsmäklarna verkar inte direkt ha utvecklats framåt.

Jag bor själv i Jönköping, och kontaktade Fordonsmäklarna Bromma beträffande en BMW 318d -13. Bilens pris 219 000. Jag förklarade väldigt tydligt att jag var intresserad av bilen, men att jag ville ha ett ärligt omdöme beträffande bilens skick. Svaret jag fick var att bilen var i kanonskick, enbart ett stenskott på motorhuven samt någon enstaka lastrepa i anslutning till bagageluckan. Invändigt skulle bilen vara i jättefint skick.

Beträffande service så skulle den vara gjord enligt serviceplan.

Jag frågade (av slentrian, eftersom jag hade säljaren på luren) när bilen var tagen i trafik. Han svarade då att bilen togs i bruk 2014-01-01, vilket för min del hade inneburit 1½ år av fri service från BMW. Säljaren säger sig även ha papper på då senaste service är utförd.

Jag bestämmer mig för att åka upp och syna, samt förhoppningsvis köpa bilen. Detta var nu i onsdags. Då jag förmedlar detta till säljaren så meddelar han att han upptäckt ett stenskott i framrutan samt en 20 cm lång spricka på densamma. Detta hade inte upptäckts tidigare då sprickan skymts av handlarens besiktningsprotokoll. Jag reagerade måhända korkat på detta, och tog det som att säljaren ändå ville vara ärlig gentemot mig (möjligtvis var jag även lite färgad av att jag verkligen ville få med mig bilen hem). Det skulle finnas en skadeanmälan på stenskottet, och att byta rutan torde mao. inte vara några problem i efterhand här på hemmaplan.

Jag tog dagen därpå bussen upp till Bromma. Fordonsmäklarna ligger beläget i något som verkar vara ett tidigare parkeringsgarage under mark. Första intrycket är inte bra, och jag kände instinktivt att jag borde tagit hästhandlarbörsen och inte kontokortet med mig. Säljaren ger omgående et lojt intryck och efter diverse hälsningsfraser hänvisar han mig bara till bilen.

Mitt intryck av bilens skick:
- Blästrad i fronten. Både huv och kofångare.
- Stenskottet ligger i ovankant av framrutan, sprickan likaså. Sprickan är fö. betydligt större än vad som sades på telefon. Den kan omöjligtvis ha täckts av bilhandlarens informationsblad då detta på alla andra bilar i hallen (och hos alla andra handlare någonsin?) placerats med hjälp av torkarbladet nedtill.
- Två st 1 cm djupa repor intill A-stolpen vänster fram.
- Färgen flagnad baktill på fordonets vinge.
- Invändigt var dock bilen i toppskick som lovats.
- Lastrepor lyckades jag inte hitta några...

Säljaren tittar förbi, och påpekar återigen att bilen är i toppskick, att det enbart finns någon enstaka repa och pekar på smuts som i enbart extrema fall kan misstas för repa.

Mitt intryck av säljaren är att han var medveten om stenskottet och på min fråga om hur bilens skick var, så synade han den inte överhuvudtaget. Extremt oproffsigt.

Jag ber om att få provköra bilen själv (jag borde ha lämnat hallen, jag vet), och även om motor och låda går fint så upptäcker jag omgående att sidorutan inte kan hissas upp. På en två år gammal bil som i nypris kostar över 300 000 kr... Jag kontrollerar den digitala serviceboken, och även om respektive servicepunkt står som ok, med ca 1700 mil kvar till nästa service - så finns ingen notering om datum och verkstad för genomförd service. Detta SKA finnas om service är genomförd till punkt och pricka. Detta är också en sak som i alla fall jag inte tittade på direkt, då BMW har fri service i tre år / upp till 8000 mil - finns ingen anledning för den tidigare ägaren att missköta service, helt enkelt. Jag kollar även upp mot Transportstyrelsen då bilen togs i trafik, och detta visar sig vara ett halvår tidigare än vad säljaren påstod i telefon.

Jag påtalar detta för säljaren då jag kommer tillbaka. Säljaren negligerar i princip att bilen är i avsaknad av det digitala serviceprotokollet, och fokuserar istället på sidorutan. Glatt hävdar han att den visst fungerar genom att skjuta den uppåt centimeter för centimeter tills dess att den är en halv centimeter från toppkanten. Invändigt såg det säkert så ut, men jag som då står utanför och betraktar eländet ser att det är en glipa. Dessutom kvarstår faktum att elektroniken är trasig då den givetvis ska stängas i toppläget per automatik.

Beträffande servicen säger han sig kunna ringa BMW och be dem faxa ett protokoll över detta. Något intyg av att den faktiskt är genomförd (vilket omtalats per telefon) verkar mao. inte finnas hos handlaren fysiskt.

Efter detta lämnade jag affären. Förvisso alldeles för sent, men likväl.

Mitt helhetsomdöme beträffande Fordonsmäklarna i Bromma är sammantaget efter att ha googlat runt lite, samt besökt dem själv i hopp om att göra affär följande: Oseriösa, och jag avråder alla från att göra en affär med dem.

För kännedom till er övriga som står i tur att handla bil från dem.
#1404602
Skriver mycket sällan recensioner och då endast för att ge någon credd. Måste göra ett undantag för dessa skojare.

"Köpte" en bil online igårkväll den 28 september för att idag 1 minut efter öppning (och efter att ha kört till Bromma) på plats bli meddelad att bilen "redan är på provkörning" (vilket resulterade i att den blev såld). Mycket oseriöst bemötande och hantering av potentiella kunder.

Fordonsmäklarna skyllde på att "systemet" gjort en "dubbelbokning" men då jag baserat på alla negativa omdömen online var tveksam till handlaren redan innan vi åkte kontrollerade jag detta naturligtvis i samband med "köpetillfället", systemet markerade korrekt bilen som "icke tillgänglig" (förklaringen var alltså inte sann). Sannolikt dök någon upp på morgonen och med bristande etik var det lätt att bortse från att bilen var såld till förmån för vad de visste var en snabb försäljning.

Baserat på ovan händelse samt säljarnas uppenbart osanna bortförklaring till hur situationen de orsakat uppkommit skulle jag aldrig köpa en bil av Fordonsmäklarna.

Dålig hantering i köpeskedet närmast garanterar att en aktör agerar lika oseriösa om det efter ett köp bli problem med bilen.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]