Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1404531
Lägger "bränslevärmare"- frågan åt sidan.

Kan någon som har XC60 Recharge exakt svara:
Kan eller kan inte bilen funka på bara batteridriven (pure mode) inkl värme på t.ex. -5c utan att fossilbränslemotorn måste startas för att få upp värmen ?

Försökt prata med säljarna men tyvärr visste ingen exakt, alla bara gissar (de ska kolla med Volvo och återkomma).
Har en kollega på jobbet som har XC40 MY20 och han sa att fossilbränslemotorn startar då och då, även i "pure mode" vid ca 10-15c, men han fick bilen i somras och har ännu inte hunnit att testa under vinterförhållanden.
#1404564
Man kan kryssa i tillskottsvärme i menyn då startar bränslevärmaren vid behov, denna går på bensin. Utan denna ikryssad får man ingen värme från klimatanläggningen.

Jag använder bara sätesvärmare och rattvärmare på min xc60 T8 -19 då jag åker till jobbet ca 20 km. Detta efter att jag hade en lånebil förra vintern som var en vanlig bensinbil och den hann inte göra kupen varm på den sträckan. Kan tilläggas att jag bor i dalarna så vi får vinter. Visserligen parkerar jag i garage som inte är uppvärmt men som inte brukar kallare än -5. Så min slutsats är att sätesvärmare är fullt tillräcklig när man kör kortare sträckor, då man ändå har jackan på sig.
#1404592
Verkar precis som Asiatiska plugin bilar (Toyota, Mitsu, Kia) fast de har inte alls tillskottsvärme, värmen kommer upp enbart från fossilbränslemotorn, som resulterar i att de första minuterna är fossilbränslemotor igång när det är kallt ute. Detta passar inte mitt körmönster pga att jag har 90% körsträckor upp till 2-3mil och vill köra dem bara på el.

Faaaan, jag var verkligen sugen på en XC60 Recharge och fattar inte hur de tänkte, varför kunde de inte fixa det som BMW och VW/Skoda att tillskottsvärme är elektriskt. På detta sätt tappar man såklart en del av elräckvidd, men ändå, jag klarar mig på batteri varje gång utan fossilbränsle.

En kurosiotet, på GTEn man kan inte alls starta bränslevärmaren vid körning p.g.a. motsatt vattencirkulation när motor är i gång.
#1404598
Håller med att det är helt hål i huvudet att inte ha en elektrisk värmare. Ska tydligen finnas på marknader som saknar bränsledriven värmare(?)

På min gamla D5 TE så hade jag både elektrisk och bränsledriven värmare. Det var ju inget jätteös i värmaren men ändå skönt dem gångerna man ändå hade kapacitet för att använda den.
#1404600
UPDATE:
säljaren fick svar från Volvo:

”Om man helt väljer bort klimatinställningarna så kommer bilen starta på el ner till 10-15 minusgrader
Med ”normal” klimatinställning och körning i HYBRID mode så kommer motorn behöva startas runt 0 grader.
Motsvarande gräns för PURE mode är runt -5 grader
Tillgängligheten på eldrift förbättras givetvis om man förkonditionerar så att bilen är uppvärmd innan, då räcker tillskottsvärmaren till för att hålla temperaturen."
#1404625
Zanders skrev:Håller med att det är helt hål i huvudet att inte ha en elektrisk värmare
Skrev ett argt brev till Volvo via min säljare ang. detta. De hävdade att kunderna uppskattade längre räckvidd på el istället för att göra med med den på värme. Helt idiotiskt argument. Hade innan min XC60 T8 två st Outlander PHEV och de hade enbart elvärmare och kunde därför förvärma bilen medans den stod på laddning utan att förlora räckvidd. Om jag ville ha elvärmare på min XC60 fick jag installera en traditionell motorvärmare med kupévärmare och plugga in en extra sladd. :mad:
Så nu står min XC60 och bränner bensin med orenade avgaser på parkeringen varje morgon för att värma kupén trots att laddaren är inkopplad.
#1404626
fragge skrev:Så nu står min XC60 och bränner bensin med orenade avgaser på parkeringen varje morgon för att värma kupén trots att laddaren är inkopplad.
En annan nackdel är att man inte kan värma bilen i parkeringsgarage då heller
#1404660
fragge skrev:Kolla så att du inte behöver koppla in en till sladd för motorvärmaren, det vore ju ganska värdelöst.
Så kommer det bli

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...