Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1404485
Ja det bör vara lägre nivå med kall låda. Men misstänker du att nivån är fel skulle jag börja med att prata med verkstan som gjort jobbet. Automater är känsliga för såval för mycket som för lite olja.
#1404535
Just den 4 växlade lådan du bör ha i din ska man byta filter på och enkelt göra. Se denna video.




Byt filtret den olja som kommer ur sen spola om lådan. Det kan vara så enkelt att ditt filter är fult med gegga titta på denna video hur det ser ut.
#1404537
Med tanke på hur svårt och dyrt det är om du behöver göra större ingrep i din låda så spolar man den minst 2 gånger innan för utesluta felet inte går lösa med rensning av lådan genom oljebyte/spolning samt filterbyte först. Skulle den fortfarande inte fungera får du fundera hur mekarkunnig du är eller om du tycker det är värt lägga troligen mer pengar på laga lådan en du får om du säljer bilen. Automater är inte lättmekade om man ska in i dom och meka tar tid som är dyrt på verkstan samt dyra delar och svåra att köpa. Men går om man ger sig attan på det. En nära vän byte själv ventilpacketet i en krockad T6:a där automaten fått en smäll så ventilpacketet var skadat men biligt och enkelt var det inte men sen gick automaten igen.
#1404561
Om du kör med för mycket olja kan du förstöra lådan. Googla på overfilled automatic så ser du. En automatlåda är full med kopplingslammeler och bromsband som låser planetväxlarna. Kom felet direkt är det en solklar reklamation.
#1404568
frasse4 skrev: En automatlåda är full med kopplingslammeler och bromsband som låser planetväxlarna.
därför är det bekymmersamt att vätskan inte var hallonröd innan bytet utan grådaskig...
#1404589
Normalt vill ju Volvo inte byta på bilar som ej går i yrkestrafik vilket är tråkigt då automaterna slutar fungera långt innan dom är slut. På grund av smuts i oljan. Speciellt vanligt är strul på GM lådan i T6 troligen för den har starkast motor som påfrestar oljan i lådan.

Gör som jag skrev tidigare byt filter spola om den hoppas på det bästa.

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]