Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
#1404443
dannesk skrev:Varför måste du ta av stöten, kan du inte kolla åt detta underifrån och genom att vika ut den på sidan? Att demontera och återmontera stöten ska inte vara något problem utan att skada densamma, de monteras demonteras ofta vid olika åtgärder.

Lyktspolning är ju något som måste fungera i besiktningen om de kollar det (har de iaf gjort på mina bilar) annars så är det ombes.
Detta var för mig något nytt. Har kört utan fungerande strålkastarspolning i mer än fem år och aldrig fått något påpekande från besiktningen. Är det någon som säkert vet hur det förhåller sig med krav på fungerande strålkastarspolare? Vad säger förordningen?
av Yaniz
#1404446
Rättar mig själv. Krav på strålkastarrengöring avser endast ljuskällor med xenon men inte halogen eller LED har jag just fått lära mig.
av dannesk
#1404452
Yaniz skrev:Rättar mig själv. Krav på strålkastarrengöring avser endast ljuskällor med xenon men inte halogen eller LED har jag just fått lära mig.
Ja, alldeles riktigt, givetvis är det så. Haft Xenon på mina bilar de senaste 10åren så jag snöade in på att TS hade det också.
av Yaniz
#1404462
@dannesk,

Det möjligt att TS har xenon; jag utgick felaktigt nog från min bil som är utrustad med halogen ...
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1404465
Dessutom bara över en viss styrka (2000lm) på dom två övriga formaten (halogen/LED), om jag inte minns fel.
av xAx
#1404466
snowman skrev:Har nu hört mig för och tydligen så pressas dessa på fabrik vilket förklarar svårigheten att pressa på dem för egenhand. Såhär ser en sats ut :

Bild

Man köper alltså hela slangen färdig pressad och färdig. Det jag funderar på är dock fästet upp mot närmsta strålkasstare som jag har på bild ovan. Det ser inte ut som att munstycket med blå detalj(bild från denna post) finns på befintlig installation, aknske har de ändrat designen.

Ett alternativ här är att klippa till min genomskinliga släta PVC slang jag köpte på bygghandeln, den går att pressa på munstyckena enklare men ändå fast. Jag vet dock inte hur det inverkar på funktionen, kan vara så att innerdimision inte samma.

På verkstad tar ca 2000 kr för att byta. Det svåra verkar inte vara att byta utan snarare att man måste ta av ströfångarn vilket kan vara trixigt. Den sitter med en rad plasthållare och de får absolut inte gå sönder för då finns det risk att man måste köpa en ny vilket också kräver lackering, det blir snabbt en dyr historia.
Du råkar inte ha Volvos artikelnummer på slangen?
av snowman
#1404499
dannesk skrev:Varför måste du ta av stöten, kan du inte kolla åt detta underifrån och genom att vika ut den på sidan? Att demontera och återmontera stöten ska inte vara något problem utan att skada densamma, de monteras demonteras ofta vid olika åtgärder.

Lyktspolning är ju något som måste fungera i besiktningen om de kollar det (har de iaf gjort på mina bilar) annars så är det ombes.
Har redan försökt komma åt underifrån och det går tyvärr inte och ska man nu byta hela slangen hela vägen bort till den andra spolaren med så måste stötfångaren ner eftersom den går på insidan av denna.

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]