NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av foto65
#1404497
Hej

Så typiskt är det här, skall besiktiga i morgon bitti och nu tändes motorlampan och kod p0100 igen. Bytte luftmasse mätare för ca 3 månader sedan. Har tagit loss den och den är ren och fin, inga lösa kablar eller bös i kontakten, vad kan det vara? jag åker ju på en 2:a på bess i morrn tyvärr :(.

mats
Användarvisningsbild
av HCP
#1404520
Elektronikrengöring i kontakstycket både på lmm och kabel är nog prio 1.

Startgas eller annan gas (från t.ex. brännare) runt insug och slangar för att utesluta tjuvluft. Se till att göra det vid kall motor så blir det svårare för startgasen att "poola" och antända, var försiktig och ha brandsläckare nära. Enkelt sätt att se om varvtalet ökar med gasen.
av foto65
#1404582
HCP skrev: mån 28 sep 2020, 21:10 Elektronikrengöring i kontakstycket både på lmm och kabel är nog prio 1.

Startgas eller annan gas (från t.ex. brännare) runt insug och slangar för att utesluta tjuvluft. Se till att göra det vid kall motor så blir det svårare för startgasen att "poola" och antända, var försiktig och ha brandsläckare nära. Enkelt sätt att se om varvtalet ökar med gasen.
Har kollat det med startgas men hittar inget, släckte lampan och den höll sig genom besiktningen i alla fall men tändes på vägen hem igen. däremot läcker motorn olja i bakkant mot växellådan :(, kan det vara ngn packbox till vev eller kammar?.

Mats
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1404620
Förmodligen packboxen som är skrot, kan ju vara sån tur att vevhusventilationen är tät å övertrycket med olja trycks ut via packboxen istället.
Söker köpråd - XC90 V8

Lagrena till nån axel ligger i botten av v-e[…]

Snikar in en liten fråga (eller flera) Jag f[…]

Om kriget kommer...

En Mad Max-artat pickis 4WD är säkert r&[…]

Vevaxelgivaren kanske? Läs ut felkoder.