Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gamal
#1404447
Efter oljebyte, med spolng, på Volvo började bilen tappa drivningen. När jag stängde av bilen kunde jag köra en stund tills problemet kom tillbaks, vilket blev tätare och tätare. Jag kom hem och bilen står nu i garaget. När jag testade att köra lite fram och tillbaka så gick den väldigt dåligt bakåt, driver dock lite. Det var likadant när jag körde hem. Är det convertern som rasat eller kan det finnas enklare fel?
Jag har en del felkoder enligt bilens analyssystem:
BCM
SAS
SRS READY
TCM
ECM
DEM
CEM DTC SET
DIM READY
DDM
CCM DTC SET
PDM
PSM
ICM
REM
SWM READY
UEM
#1404448
1. Har du rätt nivå olja i lådan?
2. Är det rätt spec på oljan som användes vid spolningen?
av Andis
#1404458
Första gången jag hör en automat som går sämre efter spolning och byte av olja.

Men det som troligen hänt är att det är skitt i ventilhuset. Kan sitta i soliniderna med som gör dom kärvar och växlarna inte går i helt.

Finns trådar här på forumet om hur man rengör ventilhuset även om dom kan vara gammla. Sök även på youtube där finns filmer från USA hur man rengör ventilhusset och solinoiderna.
#1404459
Tack för tipsen, ska kolla på det. Är elektriskt fel uteslutet med mina symptom? Den driver normalt en stund för att sedan bara driva lite grann. Kan det bli så om det är ventilhuset/solenoiderna?
#1404460
En grej jag funderar här har du kollat färgen på oljan före och efter spolningen? Vad är det för färg på oljan nu? Och vad var färgen innan?

Var bilen helt symtomfri innan spolningen?

En fäljd fråga till vad kosta en spolning på märkesverksad nu för tiden?
#1404475
Oljan är röd nu, ofärgad direkt efter byte. Jag tror att den var grå, grumlig, innan.
Jag betalade 3995 I Timrå, där dom har en maskin som gör jobbet. Dom tillsätter ett medel som ska hålla lådan i bra skick. I Sundsvall skulle dom ha 7000, så kolla olika volvovärkstäder
#1404479
För att kolla oljan måste växellådan vara varm, sedan ska du stå still och växla från P genom varje steg ner till 1 och stannar 2-3 sekunder i varje läge. Sedan upp till P och lämnar motorn igång när du läser av stickan.
av Andis
#1404484
Mycket märkligt att oljan inte var helt röd som halonsaft efter bytet. TillsatsMedel i oljan hmmm skulle jag vara försiktig med sånt på automater behövs så lite för dom ska börja växla konstigt. Oljan har ett friktionsmedel i sig som hjälper kopplingarna i lådan att greppa på rätt sätt. Fel olja i eller fel tillsats kan betyda att dom går för hårt i eller inte alls vill greppa.

Tycker du ska spola om den igen med rätt olja utan den tillsatsen. Låter som den varit mycket smutsig innan första spolning.

Har ni byt filtret i den ? För du har väll 4 växlade lådan? Dom har jag helt för mig har ett enkelt filter att byta.

Som offtopic byte jag på en volvo låda aldelles nyss där den slog i växlarna. Oljan såg som ny ut men efter omspolning gick växlarna mjukt och fint i. Med andra ord det var byt olja på den men fel olja men det viste inte ägaren till bilen för ägaren viste inte hur den skulle kännas i växlingarna precis köpt bilen. Swedol har billig olja till dessa lådor som passar pefekt. Inte så svårt spola själv heller bara lite tidsödande som drar iväg i pengar.

2 cm för hög nivå ska inte påverka direkt även om det inte är bra i längden. Men du måste varmköra bilen helt driftsvarm svårt om den strular i växlarna sen kolla med motorn på utan stängt av innan koll. Du kan kolla den kall med men ger inte en helt korekt nivå. Den kommer ligga lågt för stiga när lådan blir varm. Oftast finns två skaler på stickan en för varm en för kall.
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]