Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zeke77
#1403276
Hej Alla

Jag har beställt en Volvo v60 recharge inscription och är i valet och kvalet om jag ska lägga till Four C aktivt chassi-system.

Ifall ni har detta tillval, är ni nöjd? Eller hur gick tankarna när ni valde bort tillvalet?
#1403286
Jag har det på min XC40 R-Design och kör mest i comfort mode dämpningen är normal, men det är riktigt kul att köra dynamic mode (i mitt fall Polestar mode) på slingriga vägar i högre farter då dämpningen blir hårdare och bilen följer med bättre i kurvor.
Ångrar inte en sekund att jag valde till det. :-D
#1403430
Ingen egen erfarenhet men vet att Vibilägare sågade detta tillval längs fotknölarna på långtest V60in de hade.
De tyckte komforten blev sämre, väldigt stötigt även i comfort läget men är man ute efter ett sportigare och hårdare chassi så är det rätt väg att gå.
#1403452
Lindgren021 skrev: tis 22 sep 2020, 21:51 Ingen egen erfarenhet men vet att Vibilägare sågade detta tillval längs fotknölarna på långtest V60in de hade.
De tyckte komforten blev sämre, väldigt stötigt även i comfort läget men är man ute efter ett sportigare och hårdare chassi så är det rätt väg att gå.
Finns ju även eco mode som gör bilen ännu mjukare än comfort mode, totalt 3st lägen att välja mellan.
Nu vet jag inte hur det känns i V60 men i XC40 R-Design så känns comfort mode som en XC40 inscription orginal dämpning IMO.

Här är ett litet omdöme på V60 med Four C som jag hittade. https://m3.idg.se/2.1022/1.698312/volvo-v60/sida/2
#1404289
Det verkar som att dämpningsegenskaperna för 4C mellan olika modeller är lite olika, både mellan individuella lägen och relativt standarddämparna. I vår S60R är det liten skillnad mellan Eco och Comfort, medan skillnaden mot Dynamic är stor. Eco är alltså en hårsmån mjukare än Comfort, som i sin tur är betydligt mjukare än stenhårda Dynamic. Chassisättningen är relativt stram även i mjukaste läge, men detta gäller förstås standarddämparna också. Jag är ändå nöjd även om jag gärna hade sett ett sant komfortläge också. En helt annan sak är förstås att om man tänker sig ha kvar bilen när dämparna ska bytas så får man vara beredd på att slanta upp...
#1404471
Något av det märkligaste jag har sett för en någorlunda normal bil. Volvo lär ha provat någon form av motorstyrning för fjärrkontroll, men inte fått till det. Känns inte helt kompetent ingenjörsmässigt, men de har satt marknadsföringsspinn på det istället (it's not a bug, it's a feature).

Detta kunde ju ha blivit fattigmansversionen av 4C, där man snabbt som ögat manuellt kunde ha justerat dämparna inifrån bilen när man närmade sig en vägbula. :-)
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]