Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1404338
Tjena!
Precis införskaffat en XC60 2013 D4 Automat. Men märkt att växelspaksknoppen är mörk fram tills att ja lägger i driven. Inte världens största problem men har för mig att den ska lysa i alla lägen? Glapp i flexkabeln?

Se klipp:
#1404341
StefanN skrev:Ja flatkabeln är ju dåligt konstruerad så den brukar gå sönder. Ta loss och kolla.
Okej, går den att köpa separat eller är det ny knopp som gäller?
#1404426
Har ungefär samma problem. Måste man ta bort hela mittkonsollen för att komma åt hela kabeln? Har sett hur man gör för att byta växelspak, men är det samma om man bara vill åt kabeln? Det verkar vara ändan i knoppen som får problem, så kanske räcker med att bända upp kåpan på toppen?
#1404509
Nej men skulle behöva veta bredden på kabeln, vet att det är 8 pin men har ingen aning om bredd eller längd. :-)
#1404517
Kan det vara 8 ledningar var 0.5mm, dvs kabeln är ca 4.5mm bred (den delen som går in i kontakten. Det som är utanför kontaktstycket är bara där för att skydda kablen gissar jag.

Kabeln får ju röra sig varje gång man växlar (vilket iofs inte är så ofta på en automat) och normalt skall dt inte vara något jätteproblem om den får röra sig fritt utan beladtning, men här verkar det vara lite si och såmed kabelns rörelsebana.

Det man behöver när an beställer den här typen av kablar är antal ledare, pitch (avstånd), längd och om kontaktsidan är på samma eller motsatta sidor i de två ändarna.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]