Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1404376
Ibland får bilen "frossa" och vibrerar. Känns inget i retten. Det är mer hela bilen som skakar. Har ett ljud som ibland kommer, oftast när jag växlar 1:an till 2:an. Det kläpper till som bromsklossar kan göra. (Misstänker bromskloss) Vid inbromsning är det ibland lätta vibrationer som känns i ratten. Stannar jag och kör igen är frossan borta till nästa gång. 1 mil - 1 vecka. Någon här sa att det kan vara motorfäste. Kan ett dåligt hjullager ge denna symptom?



(Har skrivit om detta tidigare men gjorde ny tråd med lite utförligare beskrivning.)

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1404899
GLIZ skrev:Ibland får bilen "frossa" och vibrerar. Känns inget i retten. Det är mer hela bilen som skakar. Har ett ljud som ibland kommer, oftast när jag växlar 1:an till 2:an. Det kläpper till som bromsklossar kan göra. (Misstänker bromskloss) Vid inbromsning är det ibland lätta vibrationer som känns i ratten. Stannar jag och kör igen är frossan borta till nästa gång. 1 mil - 1 vecka. Någon här sa att det kan vara motorfäste. Kan ett dåligt hjullager ge denna symptom?



(Har skrivit om detta tidigare men gjorde ny tråd med lite utförligare beskrivning.)

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Ljudet är borta nu, efter byte av klossar m.m. Däremot vibrerar det ibland.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Erik Å
#1406152
Är det inte någon ytterknut som börjar vara utsliten då..? Eller kanske stödlagret på höger axel
Poly-inserts är tänkta att göra styrresponsen mindre sladdrig, de hjälper knappast mot vibrationer (är jag ute och cyklar nu igen :-D )
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1406205
Är nytt lager höger. Du har säkert helt rätt men med tiden blir bussningarna för mjuka och tanken med det hela är att sträcka upp dom lite.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Erik Å
#1406221
Om vibrationen ökar vid gaspådrag och försvinner när man frikopplar så luktar det sliten knut.. ;-)
Prova lyft ett framhjul i taget, rotera framåt/bakåt och känn på knuten när du växlar riktning. Glapp och knastrande ljud är dåliga tecken :P
Lite glapp in mot växellådan är däremot helt normalt
Billiga märkesknutar köper man hos trodo.se. Det går faktiskt att byta utan att ta ur drivaxlarna viewtopic.php?f=16&t=156406&p=1385034
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1406237
Erik Å skrev:Om vibrationen ökar vid gaspådrag och försvinner när man frikopplar så luktar det sliten knut.. ;-)
Prova lyft ett framhjul i taget, rotera framåt/bakåt och känn på knuten när du växlar riktning. Glapp och knastrande ljud är dåliga tecken Bild
Lite glapp in mot växellådan är däremot helt normalt
Billiga märkesknutar köper man hos trodo.se. Det går faktiskt att byta utan att ta ur drivaxlarna viewtopic.php?f=16&t=156406&p=1385034
Ska kolla det senare idag. Symptomen är att bilen liksom får frossa och det känns inget i retten.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1406330
Japp. Kollade drivknuten på vänser sida förut när jag bytte en damask som börjat ge sig lite och den kändes bra. Håller koll på det mesta men vet inte alla knep för att hitta / avslöja fel.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]