Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1404035
Hej,

Bor i en bostadsrätt, på parkeringen har vi den klassiska Garo motorvärmaren med elutag (6A) med 3h timmer. Laddning är, tyvärr, inte tillåten än pga att vi saknar individuella elmätare, men det är OK att använda för klimatisering.
T.ex. Jag sätter Garo till kl. 8.00 (Garro startar det -3h, dvs. 5.00) och bilen ivägkörningstid till 7.50, det funkar alldeles utmärkt med nuvarande bil, en Passat GTE och jag tänkte göra samma med XC60 T6.

När man sätter ivägkörningstid kan man välja bara klimatisering utan att ladda bilen och utan att använda bränslevärmare?
vw_01.png
vw_01.png (36.11 KiB) Visad 1403 gånger
vw_02.png
vw_02.png (33.03 KiB) Visad 1403 gånger
#1404327
Tyvärr saknar Volvos plug-in elvärmare.
Kan endast värmas via bränslevärmaren, helt vansinnigt men så är det. Att bränslevärmaren dessutom helt saknar rening gör ju inte saken bättre. (Miljötänk ...)
#1404335
Tack för svar.
Betyder det att XC60 saknar värme via el./batteri, att värmen endast kan komma från fossilbränslemotorn?
Hur funkar det på vintern i minusgrader?
Startas fossilbränslemotorn direkt för få upp värmen (i fall man inte hunnit att förkonditionera bilen) och efter ca 4-5 minuter kör på ren el ?

T.ex. klarar GTE upp till -14c med körning och uppvärmning med ren el (batteri).
#1404375
Baselord skrev: sön 27 sep 2020, 23:46 Bränslevärmaren går för att värma kupén, inte stora motorn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det är jag ganska säker på att den visst gör.
Alla volvos dieslar har väl värmare, även dom som inte har valt värmepaket/klimatpaket, just för att få upp motorn snabbt i arbetstemp.
Då borde väl klimatvärmare på bensin också ta stora motorn?
#1404386
Är ni verkligen säkra på att bränslevärmaren värmer motorn och inte bara kupén?
#1404404
Primus skrev:Är ni verkligen säkra på att bränslevärmaren värmer motorn och inte bara kupén?
Jag vill med säkerhet säga ja. Volvo använder Webastovärmare i sina bilar och de värmer normalt sett både motorblocket och kupén.
Senast redigerad av 1 fragge, redigerad totalt 0 gånger.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]